fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Fazer vill beröra hjärtan

By on 10 September 2018

Extrapriser, kampanjer och sockrade erbjudanden?
Inte alls.
– Marknadsföring och branding handlar om att beröra hjärtan, säger Fazers Ulrika Romantschuk.

– Fazer föds på nytt varje gång drömmar går i uppfyllelse, slutar en kort film om företaget som vill bygga på historia och arv men samtidigt bygga framtiden varje dag.
– Företag kan inte leva i det förflutna, konstaterar Ulrika Romantschuk som är vice president för Communications & Branding hos det 127-åriga finska storföretaget.

Det företag som startade med en liten butik 1891 sedan Carl Fazer lärt till sockerbagare i Wien är idag ett storföretag – 1,6 miljarder euro i omsättning förra året – som beskriver sig som ”ett modernt, hållbart matföretag”. Fazer finns idag i nio länder och exporterar till ett 40-tal marknader.
– Vi brukar säga att vi har en gemensam riktning – Mat med mening, säger Ulrika Romantschuk i samband med att hon besöker Centrum för näringslivshistorias årliga History Marketing Summit på Nalen.

I centrum står alltid människan, kunden, konsumenten, medarbetaren, konstaterar hon.
– Allt vi gör och allt som våra varumärken grundar sig på är konsument- och kundinsikter, förmågan att bygga relationer.

Läs mer om Fazer och varumärkesbyggande i Butikstrender 8/2018

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.