fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Fem e-handelsfakta som är myter…

By on 26 June 2018

Jo, det är sant att e-handeln växer, frodas och breder ut sig.
Men etablerade fakta om vårt shoppingbeteende stämmer inte.
Harvard Business Review tar kål på fem e-handelsmyter.

Det är i en ny konsumentstudie som Harvard Business Review presenterar som en del etablerade fakta ställs på huvudet.
Mycket av det som experter tagit för givet är i själva verket myter, konstaterar man efter en studie som omfattat 1 500 retailkonsumenter och som Sitoo nu refererar.

Här är de fem myterna – och hur fakta egentligen ser ut, enligt Harvard Business Review.

Myt 1: shopping har blivit omnichannel
Fakta: majoriteten köpresor sker i endast en kanal – även om det beteendet är på väg att ändras.

Myt 2: valet av försäljningskanal spelar ingen roll.

Fakta: när konsumenter köper online tenderar de att handla för större belopp.

Myt 3: e-handel handlar om omedelbar tillfredsställelse.
Fakta: tiden man använder till onlineköp tenderar att vara längre än den tid man tillbringar i butik.

Myt 4: valet av återförsäljare vid köp spelar ingen roll.
Fakta: summan man handlar för är dramatisk högre hos brand store än i multibrand stores.

Myt 5: konsumenterna vill alltid ha något nytt.
Fakta: mycket ofta är de glada att kunna köpa ytterligare ett exemplar av samma produkt.

 

Mer om undersökningen och dess resultat kan du lästa i nästa printmagasin, Butikstrender 7/2018.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.