fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Fler kvinnor än män är (miljö)smarta

By on 18 April 2017
1864173-happy-young-woman-shopping-in-the-supermarket

Två av tre svenskar vill gärna testa nya matprodukter av råvaror som annars skulle ha kasserats. Och det är kvinnorna som går i spetsen.
41 procent av de svenska kvinnorna har det senaste året gjort aktiva val för att minska matsvinnet – 29 procent av männen…

Det är Arla som redovisar siffrorna i samband med Kockrapporten 2017 och bakgrunden är naturligtvis att det varje år slängs cirka 1,3 miljoner ton mat i Sverige.
Mer än hälften, 717 000 ton, kommer från hushållen vilket efter en dust med miniräknaren konstateras vara cirka 74 kilo per person och år eller åtta hekto matavfall för en fyrapersoners-familj – varje dag.

– Att minska matsvinnet är en av de hetaste miljöfrågorna, som lyfts både i de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och när regeringen nu presenterade sitt åtgärdspaket kopplat till livsmedelsstrategin med mål att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan, säger Anna-Karin Modin-Edman, hållbarhetsexpert på Arla.

64 procent av svenskarna provar, enligt undersökningen, gärna nya miljösmarta produkter som gjorts av råvaror som annars skulle ha kasserats och 35 procent har det senaste året gjort aktiva val för att stötta butiker, restauranger och företag som agerar för att minska sitt matsvinn och sin miljöpåverkan.
I båda fallen går kvinnorna i spetsen. 73 procent av kvinnorna och 54 procent av männen säger att de vill testa nya miljösmarta produkter, 41 procent av kvinnorna men bara 29 procent av männen har gjort aktiva val enligt ovan.

Bland exemplen på kreativa miljölösningar finns Rescued Fruits som producerar juice av frukt som annars hade slängts och säljer till kaféer i storstäderna och nu börjat leverera till Ica.
Där finns även Willys som gått ihop med ett 70-tal välgörenhetsorganisationer för att rea ut mat som annars gått till spillo och Vinnova som satsat ekonomiskt på forskningsprojektet Rise bioekonomi som fokuserar på matförpackningar.
Text: Torbjörn Karlgren

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.