Fler kvinnor än män är (miljö)smarta

By on 18 april 2017
1864173-happy-young-woman-shopping-in-the-supermarket

Två av tre svenskar vill gärna testa nya matprodukter av råvaror som annars skulle ha kasserats. Och det är kvinnorna som går i spetsen.
41 procent av de svenska kvinnorna har det senaste året gjort aktiva val för att minska matsvinnet – 29 procent av männen…

Det är Arla som redovisar siffrorna i samband med Kockrapporten 2017 och bakgrunden är naturligtvis att det varje år slängs cirka 1,3 miljoner ton mat i Sverige.
Mer än hälften, 717 000 ton, kommer från hushållen vilket efter en dust med miniräknaren konstateras vara cirka 74 kilo per person och år eller åtta hekto matavfall för en fyrapersoners-familj – varje dag.

– Att minska matsvinnet är en av de hetaste miljöfrågorna, som lyfts både i de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och när regeringen nu presenterade sitt åtgärdspaket kopplat till livsmedelsstrategin med mål att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan, säger Anna-Karin Modin-Edman, hållbarhetsexpert på Arla.

64 procent av svenskarna provar, enligt undersökningen, gärna nya miljösmarta produkter som gjorts av råvaror som annars skulle ha kasserats och 35 procent har det senaste året gjort aktiva val för att stötta butiker, restauranger och företag som agerar för att minska sitt matsvinn och sin miljöpåverkan.
I båda fallen går kvinnorna i spetsen. 73 procent av kvinnorna och 54 procent av männen säger att de vill testa nya miljösmarta produkter, 41 procent av kvinnorna men bara 29 procent av männen har gjort aktiva val enligt ovan.

Bland exemplen på kreativa miljölösningar finns Rescued Fruits som producerar juice av frukt som annars hade slängts och säljer till kaféer i storstäderna och nu börjat leverera till Ica.
Där finns även Willys som gått ihop med ett 70-tal välgörenhetsorganisationer för att rea ut mat som annars gått till spillo och Vinnova som satsat ekonomiskt på forskningsprojektet Rise bioekonomi som fokuserar på matförpackningar.
Text: Torbjörn Karlgren

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *