fbpx
Senaste
Coop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Fler och fler negativa till reklam

By on 6 August 2018
reklamnej2

26 procent negativa 2005.
50 procent 2018.
Fler och fler av oss är negativa till reklam.

Sedan 2005 har intresseorganisationen Sveriges annonsörer mätt svenska folkets attityder till reklam.
Sammanfattningsvis kan den sägas ha blivit mer och mer negativ sedan dess.

När Sveriges annonsörer lät göra den första mätningen av svenskarnas attityd till reklam, för 13 år sedan, var 26 procent negativa till reklam.
2012 hade den andelen ökat till 51 procent men sjönk sedan något och var 2014 nere på 44 procent.

Nu är vi mer anti mot reklam igen.
I den mätning som organisationen presenterar nu säger exakt hälften, 50 procent, att de är ganska eller mycket negativa till reklam.

Därmed tangerar vi rekordnivån från 2016.
Mest negativa är vi till reklam i e-post och de av oss som är mest negativt inställda som grupp är de universitetsutbildade.

Som en följd av att fler är negativa är naturligtvis färre positiva. De 44 procent som 2005 svarade att de var ganska eller mycket positiva till reklam är nu endast 17 procent.
Människor i åldrarna 18-29 år samt de i spannet 65-79 år och de med endast grundskola i bagaget är mest positiva.

– Reklambruset är fortsatt högt i många kanaler, och som konsument översköljs vi av budskap dagligen. Även om vi ser det som positivt att ogillandet inte gått upp mer än senaste mätningen, utan minskat marginellt, är ogillandet på mycket höga nivåer och det är oroväckande att de som är mycket negativa blir fler, säger Tero Marjamäki som är kommunikationsansvarig hos Sveriges annonsörer.
– Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra än bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar med ett mervärde.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.