fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Fler och fler negativa till reklam

By on 6 augusti 2018

26 procent negativa 2005.
50 procent 2018.
Fler och fler av oss är negativa till reklam.

Sedan 2005 har intresseorganisationen Sveriges annonsörer mätt svenska folkets attityder till reklam.
Sammanfattningsvis kan den sägas ha blivit mer och mer negativ sedan dess.

När Sveriges annonsörer lät göra den första mätningen av svenskarnas attityd till reklam, för 13 år sedan, var 26 procent negativa till reklam.
2012 hade den andelen ökat till 51 procent men sjönk sedan något och var 2014 nere på 44 procent.

Nu är vi mer anti mot reklam igen.
I den mätning som organisationen presenterar nu säger exakt hälften, 50 procent, att de är ganska eller mycket negativa till reklam.

Därmed tangerar vi rekordnivån från 2016.
Mest negativa är vi till reklam i e-post och de av oss som är mest negativt inställda som grupp är de universitetsutbildade.

Som en följd av att fler är negativa är naturligtvis färre positiva. De 44 procent som 2005 svarade att de var ganska eller mycket positiva till reklam är nu endast 17 procent.
Människor i åldrarna 18-29 år samt de i spannet 65-79 år och de med endast grundskola i bagaget är mest positiva.

– Reklambruset är fortsatt högt i många kanaler, och som konsument översköljs vi av budskap dagligen. Även om vi ser det som positivt att ogillandet inte gått upp mer än senaste mätningen, utan minskat marginellt, är ogillandet på mycket höga nivåer och det är oroväckande att de som är mycket negativa blir fler, säger Tero Marjamäki som är kommunikationsansvarig hos Sveriges annonsörer.
– Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra än bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar med ett mervärde.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.