fbpx
Senaste
Årets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

FN-soldaten som går sin egen väg- ICA Nära Bergsgatan i Sundsvalls satsar på färskt & delat ansvar

By on 23 November 2015
038

Maths Boveng heter butikschefen på ICA Nära Bergsgatan i Sundsvall. När ICA centralt rekommenderade att plocka bort manuella diskar och spara in på personalkostnaderna tänkte han istället”kan saluhallarna i Stockholm så kan vi”.

ICA Nära Begrsgatan ligger med sina 330 kvm säljyta centralt beläget, dock ej inne i Sundsvalls centrum. Runt 1 400 kunder handlar i butiken varje dag, många av dem kommer från närliggande företag och är på jakt efter lunch. Av dem väljer många färsk egenhändigt hopplockad sallad.

Den lilla butiken stoltserar med att varastörst i Sundsvall på både salladsbar och lösviktsgodis. Trenden var att lösviktsgodis sålde bättre än påsgodis,

så Maths Boveng minskade andelen uppackat godis och satsade istället på lösvikt samtbyggde en jättestor  godisavdelning. Färdigförpackade sallader sålde också väldigt bra,
så när lösviktssallad kom provade han det. Efter en månad hade de två diskar och i dagsläget har defyra.

– Vi har både en salladsbutik och en godisbutik här inne. Finns det enskilda butiker som bara säljer godis eller restauranger som bara säljer sallader, så fi nns

det en marknad för oss också. Varför ska kunderna behöva gå någon annanstans för det? resonerar Maths Boveng.

Han började sin butikskarriär som sommarjobbare under skoltiden, gick sedan Hemköps butikschefsaspirantutbildning och ICA:s BLU.
Därefter har han jobbat i sju olika hemköpsbutiker och tre olika ICA-butiker. Han har lärt sig mycket av att se så många olika chefer, med både bra och dåliga sidor.

1996-97 åkte han som FN-soldat till Bosnien,och var även anställd ett år i Swerap 01 som är Sveriges första insatsstyrka. Han tycker att den militära utbildningen har varit till stor nytta för hans ledarskap.

– Militärer är vana att jobba i grupp. Vi kan gruppdynamik och hur man får alla att bli en del av ett team. Militären är även duktig på feedback och det är många företag som tar hjälp av gamla offi cerare,
säger Maths Boveng.

2003 tog han över den lilla ICA-butiken och av den är det bara ytterväggarna som är de samma. Han renoverade hela butiken från golv till tak, tog bort de gamla slitna trähyllorna och kyldiskarna
från 70-talet. Han köpte också in stora LED-skyltar till fruktavdelningen samt chark- och kött, vilket lyfte hela butiken och gav ett fräscht intryck.
020

– Vi valde att behålla den manuella delin i butiken, samtidigt som de flesta andra butiker plockade bort dem.Ägaren var på väg att slänga ut den, för ICA hade sagt att alla delidiskar skulle bort. Man tittade mycket på personaltimmar och ville hellre se halvmanuella delidiskar med några paket skinka i fick format.
Men vi behöll den därför att vi märkte att det sålde. Sen tänkte jag också logiskt:
Kan man driva saluhallar i Stockholm måste det gå att få ihop det.
Tack vare att vi hade kvar den drog vi mycket kunder. Vi fick ju en konkurrensfördel,säger Maths Boveng.

Men hur kan en liten butik hålla ett så stort sortiment av färska varor fräscht?
Kanske är det de gamla militärtakterna,med en särskild sorts ansvarskänsla, som sitter i.

– Med bra rutiner fungerar det bra även för en liten butik. Personalen jobbar som ett team,ingen går och säger till mejeriansvarig när något saknas i hyllan, utan de går själva och fyller på.
När varuleveranser kommer fyller alla på tillsammans, det blir mycket roligare att jobba så och det går fortare än om en person ska stå och plocka hela dagen,säger Maths Boveng.

Han satsar sedan länge mycket påekologiskt, något som kunderna efterfrågar mer och mer varje dag.
Närodlat tar han in då det är säsong.Han vill ha en trevlig atmosfär i butiken, ett brett utbud av färskvaror av högsta kvalité,och riktigt bra personlig service.

–Kunden får alltid rätt av oss även om kunden kanske har feli sak, det tror jag man vinner mycket på.
Vi ska inte dividera i kassan om de har fått en dålig vara eller tycker att de betalat fel.
Om de råkade plocka en Felix istället för Findus, så får kunden varan för det pris de trodde det skulle vara.Istället för fl era minuters diskussionom tio kr så ska kunden
bli nöjd. Vi låter kunden få rätt och bli lyssnad på, säger Maths Boveng.

Han använder Facebook för att kommunicera på ett snabbt och enkelt sätt med sina kunder, och uppdaterar både hemsida och facebook själv.
Främst lägger han ut nyheter i sortimentet och nyheter om butiken.Man jobbar också mer traditionellt med direktreklam och ”konsumentspecifikmarknadsföring”,
det vill säga riktade erbjudanden baserat på de inköp som görs via ICA-kortet.

– För några år sedan körde vi väldigt mycket tv-reklam i TV4 och det har verkligen gett effekt på kundantalet i butiken.
Vi försöker även att synas inom idrotten genom sponsring till lagen och klubbar i distriktet, säger Maths Boveng.

Än har den lilla ICA Nära-butiken på Bergsgatan inte sett sin sista snickare. Det finns planer på en utbyggnad av entrén och brödavdelningen och
Maths Boveng förutspår att den största utmaningen inom livsmedelsbutiker inom de närmaste åren kan bli vad man ska göra med kylar och kompressorer när dagens köldmedia blir förbjudet.

För ytterligare inspiration för framtiden tipsar han om att New York och Barcelona är två bra städer att trendspana i.

– Jag hittat mycket grejer där!I Barcelona har de en stor saluhall där man kan beställa en smoothie, färsk frukt i shake-glas,eller kokosmjölk där de står och slår
sönder nöten framför dig.
I New York finns jättebra livsmedelsbutiker, man hittar mycket nya saker med ett annorlunda utbud. I en butik fanns en hel avdelning med kaffebönor på lösvikt i stora trätunnor, säkert tjugo olika smaker, säger Maths Boveng ivrigt.

 

Ica Nära Bergsgatan

Adress: Bergsgatan 41, 851 04 Sundsvall023
Antal medarbetare: 12 st
Säljyta: 330 kvm
Antal kassor: 2 st
Butikschef: Maths Boveng
Antal p-platser: 26 st
Öppettider: Vardagar 7.30-22 och helger 9-22.
Styrkor/Satsar på: Färskvaror, Manuelldeli, Grillat, Kött. Salladsdisk, Lösviktsgodis
Service i butiken: Uttagsautomat, picadelisallad, butiksbakat, kontantkort, lotter, recpetfria läkemedel,
telefonkort, mjukglass, slush, frozenyoghurt.

Maths Boveng
032

Titel: Butikschef, ICA Nära Bergsgatan
Ålder: 40 år
Familj: Sambo och två barn
Utbildning: ICA Blu, Hemköps aspirantutbildning
Karriär/bakgrund: Jobbat i livsmedelsbutik hela tiden, samt
lite militärt.
Fritidsintressen: Fiska, åka båt och vattenskoter, frilufsliv, slalom.

Text: Johanna Henriksson Bild: Gunnar Almberg

 

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.