FN-soldaten som går sin egen väg- ICA Nära Bergsgatan i Sundsvalls satsar på färskt & delat ansvar

By on 23 november 2015
038

Maths Boveng heter butikschefen på ICA Nära Bergsgatan i Sundsvall. När ICA centralt rekommenderade att plocka bort manuella diskar och spara in på personalkostnaderna tänkte han istället”kan saluhallarna i Stockholm så kan vi”.

ICA Nära Begrsgatan ligger med sina 330 kvm säljyta centralt beläget, dock ej inne i Sundsvalls centrum. Runt 1 400 kunder handlar i butiken varje dag, många av dem kommer från närliggande företag och är på jakt efter lunch. Av dem väljer många färsk egenhändigt hopplockad sallad.

Den lilla butiken stoltserar med att varastörst i Sundsvall på både salladsbar och lösviktsgodis. Trenden var att lösviktsgodis sålde bättre än påsgodis,

så Maths Boveng minskade andelen uppackat godis och satsade istället på lösvikt samtbyggde en jättestor  godisavdelning. Färdigförpackade sallader sålde också väldigt bra,
så när lösviktssallad kom provade han det. Efter en månad hade de två diskar och i dagsläget har defyra.

– Vi har både en salladsbutik och en godisbutik här inne. Finns det enskilda butiker som bara säljer godis eller restauranger som bara säljer sallader, så fi nns

det en marknad för oss också. Varför ska kunderna behöva gå någon annanstans för det? resonerar Maths Boveng.

Han började sin butikskarriär som sommarjobbare under skoltiden, gick sedan Hemköps butikschefsaspirantutbildning och ICA:s BLU.
Därefter har han jobbat i sju olika hemköpsbutiker och tre olika ICA-butiker. Han har lärt sig mycket av att se så många olika chefer, med både bra och dåliga sidor.

1996-97 åkte han som FN-soldat till Bosnien,och var även anställd ett år i Swerap 01 som är Sveriges första insatsstyrka. Han tycker att den militära utbildningen har varit till stor nytta för hans ledarskap.

– Militärer är vana att jobba i grupp. Vi kan gruppdynamik och hur man får alla att bli en del av ett team. Militären är även duktig på feedback och det är många företag som tar hjälp av gamla offi cerare,
säger Maths Boveng.

2003 tog han över den lilla ICA-butiken och av den är det bara ytterväggarna som är de samma. Han renoverade hela butiken från golv till tak, tog bort de gamla slitna trähyllorna och kyldiskarna
från 70-talet. Han köpte också in stora LED-skyltar till fruktavdelningen samt chark- och kött, vilket lyfte hela butiken och gav ett fräscht intryck.
020

– Vi valde att behålla den manuella delin i butiken, samtidigt som de flesta andra butiker plockade bort dem.Ägaren var på väg att slänga ut den, för ICA hade sagt att alla delidiskar skulle bort. Man tittade mycket på personaltimmar och ville hellre se halvmanuella delidiskar med några paket skinka i fick format.
Men vi behöll den därför att vi märkte att det sålde. Sen tänkte jag också logiskt:
Kan man driva saluhallar i Stockholm måste det gå att få ihop det.
Tack vare att vi hade kvar den drog vi mycket kunder. Vi fick ju en konkurrensfördel,säger Maths Boveng.

Men hur kan en liten butik hålla ett så stort sortiment av färska varor fräscht?
Kanske är det de gamla militärtakterna,med en särskild sorts ansvarskänsla, som sitter i.

– Med bra rutiner fungerar det bra även för en liten butik. Personalen jobbar som ett team,ingen går och säger till mejeriansvarig när något saknas i hyllan, utan de går själva och fyller på.
När varuleveranser kommer fyller alla på tillsammans, det blir mycket roligare att jobba så och det går fortare än om en person ska stå och plocka hela dagen,säger Maths Boveng.

Han satsar sedan länge mycket påekologiskt, något som kunderna efterfrågar mer och mer varje dag.
Närodlat tar han in då det är säsong.Han vill ha en trevlig atmosfär i butiken, ett brett utbud av färskvaror av högsta kvalité,och riktigt bra personlig service.

–Kunden får alltid rätt av oss även om kunden kanske har feli sak, det tror jag man vinner mycket på.
Vi ska inte dividera i kassan om de har fått en dålig vara eller tycker att de betalat fel.
Om de råkade plocka en Felix istället för Findus, så får kunden varan för det pris de trodde det skulle vara.Istället för fl era minuters diskussionom tio kr så ska kunden
bli nöjd. Vi låter kunden få rätt och bli lyssnad på, säger Maths Boveng.

Han använder Facebook för att kommunicera på ett snabbt och enkelt sätt med sina kunder, och uppdaterar både hemsida och facebook själv.
Främst lägger han ut nyheter i sortimentet och nyheter om butiken.Man jobbar också mer traditionellt med direktreklam och ”konsumentspecifikmarknadsföring”,
det vill säga riktade erbjudanden baserat på de inköp som görs via ICA-kortet.

– För några år sedan körde vi väldigt mycket tv-reklam i TV4 och det har verkligen gett effekt på kundantalet i butiken.
Vi försöker även att synas inom idrotten genom sponsring till lagen och klubbar i distriktet, säger Maths Boveng.

Än har den lilla ICA Nära-butiken på Bergsgatan inte sett sin sista snickare. Det finns planer på en utbyggnad av entrén och brödavdelningen och
Maths Boveng förutspår att den största utmaningen inom livsmedelsbutiker inom de närmaste åren kan bli vad man ska göra med kylar och kompressorer när dagens köldmedia blir förbjudet.

För ytterligare inspiration för framtiden tipsar han om att New York och Barcelona är två bra städer att trendspana i.

– Jag hittat mycket grejer där!I Barcelona har de en stor saluhall där man kan beställa en smoothie, färsk frukt i shake-glas,eller kokosmjölk där de står och slår
sönder nöten framför dig.
I New York finns jättebra livsmedelsbutiker, man hittar mycket nya saker med ett annorlunda utbud. I en butik fanns en hel avdelning med kaffebönor på lösvikt i stora trätunnor, säkert tjugo olika smaker, säger Maths Boveng ivrigt.

 

Ica Nära Bergsgatan

Adress: Bergsgatan 41, 851 04 Sundsvall023
Antal medarbetare: 12 st
Säljyta: 330 kvm
Antal kassor: 2 st
Butikschef: Maths Boveng
Antal p-platser: 26 st
Öppettider: Vardagar 7.30-22 och helger 9-22.
Styrkor/Satsar på: Färskvaror, Manuelldeli, Grillat, Kött. Salladsdisk, Lösviktsgodis
Service i butiken: Uttagsautomat, picadelisallad, butiksbakat, kontantkort, lotter, recpetfria läkemedel,
telefonkort, mjukglass, slush, frozenyoghurt.

Maths Boveng
032

Titel: Butikschef, ICA Nära Bergsgatan
Ålder: 40 år
Familj: Sambo och två barn
Utbildning: ICA Blu, Hemköps aspirantutbildning
Karriär/bakgrund: Jobbat i livsmedelsbutik hela tiden, samt
lite militärt.
Fritidsintressen: Fiska, åka båt och vattenskoter, frilufsliv, slalom.

Text: Johanna Henriksson Bild: Gunnar Almberg

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *