Fontana jagar ständigt nya smaker

By on 19 september 2012
fontana2

Det började med juicer men nu har halloumi, fetaost och oliver från Grekland och Cypern blivit vardagsmat i de svenska hushållen.
Fontana är på ständig jakt efter nya smaker.
–Vår uppgift är att hitta nyheter, men det ska alltid vara något som vi själva vill bjuda våra vänner på, säger Loizos Papadopoulos, vd för Fontana Food AB.

I snart 35 år har Fontana varit verksamma i Sverige.
Historien om Fontana började 1978 när Loizos pappa Frixos Papadopoulos, som 1975 flyttat till Sverige från Cypern, började introducera en rad grekiska delikatesser för svenskarna.
Den första produkten var dock juice i burk, som finns kvar än idag men i annan förpackning.
1984 köpte Frixos en låda halloumi på tio kilo. I en folkabuss åkte han runt för att sälja de tio kilona till delikatessbutiker och saluhallar, det tog ett år.
Idag är halloumiosten en av svenskarnas absoluta favoritostar och den grekiska maten ses som modern svensk husmanskost.
Fontanas produkter finns också i de flesta butikshyllorna och Loizos har bara positiva saker att säga om de svenska dagligvaruhandlarna.
–Absolut, det finns en fantastisk öppenhet hos svenskar överhuvudtaget att pröva nya produkter och det gäller också butiksägarna. De vill också väldigt gärna se nyheter relativt ofta. Och det stämmer ju med min vilja att hitta nya saker, säger han.
Idag har Fontana också stark konkurrens i hyllorna.
–Konkurrens är bra, det håller oss på tårna. Det är många som kopierat oss och det ser jag bara som ett mått på framgång, säger han.
Inte heller Egna Varumärken skrämmer Loizos.
–Det är en ganska liten del här i Sverige som är egna varumärken och i själva verket innebär det ofta att det blir fler varumärken i hyllorna, säger han.
Istället fortsätter Fontana att försöka hitta nya saker att sälja in till de nyhetstörstande svenskarna.
I höst gör man en storsatsning på en återlansering av den så kallade grilloumi.
–Grilloumi är vårt eget varumärke och svenskarna älskar att grilla. Grilloumin har redan fungerat bra så därför satsar vi nu rejält på det, säger han.
Att vårda och utveckla varumärket, inte minst att utveckla designen är också viktigt.
–Ja, vi jobbar mycket med design, har tre egna anställda men även folk utifrån engageras i de här frågorna. Utseendet på förpackningar ska hela tiden förändras och moderniseras liksom loggan. Vi arbetar också mycket med sociala medier och det var vi tidiga med att utnyttja. Och även om det är svårt att mäta vad det betyder så tror jag att det är positivt för oss att vara i framkant när det gäller sociala medier, säger han.
Fontana är ett familjeföretag och för ett och ett halvt år sedan tog Loizos över efter sin far.
Det var dock inte helt givet att Loizos skulle ta över.

 

Loizos Papadopoulos i lagret. En gång rymdes Fontanas varor i en folkvagnsbuss.

Loizos Papadopoulos i lagret. En gång rymdes Fontanas varor i en folkvagnsbuss.

–Nej, egentligen inte. Jag studerade annat vid ett universitet i England, en treårig utbildning. Men då åkte jag på en mässa i Tyskland för att jag skulle hjälpa pappa lite. Men väl där så bestämde jag mig: det är det här jag vill göra. Det handlade om det sociala, att träffa mycket människor men också om möjligheten att påverka hur folk äter och sådant. Det är så roligt och sedan dess har jag arbetat hårt i företaget, säger han.
Pappa Frixos betyder mycket för Loizos.
–Den som jag lärt mig mest och den som jag fortfarande lär mig av är pappa. Han och mamma, som vi inte heller ska glömma bort, har det här i blodet de har växt med att göra ost och annat på Cypern. Jag har växt upp i Tyresö och det är ju lite skillnad, säger han och skrattar.
Sedan ett och ett halvt år är Loizos ny vd för Fontana. Är det inte samtidigt en press att ta över efter en legendarisk far?
–Jag ser det som ett stort ansvar, men inte som en press. Det här är ett fantastiskt jobb med stora möjligheter, säger han.
När han kom in i företaget på allvar 1995 diskuterade han och pappan hur företaget skulle utvecklas, om man skulle satsa för att bli större eller nöja sig med att jobba i mindre skala och andra viktiga framtidsfrågor.
–Vi kom fram till två viktiga saker. Oavsett hur företaget utvecklas ska vi fortsätta vara ett familjeägt företag och vi ska aldrig leverera några produkter som vi inte kan stå för, det som vi tar hit ska vi själva vilja bjuda våra vänner på, säger han.
Tradition, Ursprung, Personligt, Kvalitet är de fyra ledord som styr verksamheten i Fontana.
Och företaget har växt kraftigt sedan 1995. Då hade man åtta-tio anställda, idag finns ett 40-tal, de flesta där huvudkontoret och lagret finns i Tyresö.
Sverige och Finland är de stora marknaderna för Fontana idag men vissa planer finns på att utvidga.
–Jag ska iväg på en mässa i Paris i höst och det ska bli spännande. Nya marknader kan finnas inom räckhåll, säger han lite hemlighetsfullt.
Fontana om tio år?
–Ja, då hoppas jag att vi presenterat en massa nya produkter för konsumenterna. Och kanske har vi utvidgat verksamheten till andra länder.
Och du själv om tio år?
–Det får vi se, idag är jag ungkarl men visst finns vilja att bilda familj och så, säger han med ett leende.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *