fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Fontana jagar ständigt nya smaker

By on 19 September 2012
fontana2

Det började med juicer men nu har halloumi, fetaost och oliver från Grekland och Cypern blivit vardagsmat i de svenska hushållen.
Fontana är på ständig jakt efter nya smaker.
–Vår uppgift är att hitta nyheter, men det ska alltid vara något som vi själva vill bjuda våra vänner på, säger Loizos Papadopoulos, vd för Fontana Food AB.

I snart 35 år har Fontana varit verksamma i Sverige.
Historien om Fontana började 1978 när Loizos pappa Frixos Papadopoulos, som 1975 flyttat till Sverige från Cypern, började introducera en rad grekiska delikatesser för svenskarna.
Den första produkten var dock juice i burk, som finns kvar än idag men i annan förpackning.
1984 köpte Frixos en låda halloumi på tio kilo. I en folkabuss åkte han runt för att sälja de tio kilona till delikatessbutiker och saluhallar, det tog ett år.
Idag är halloumiosten en av svenskarnas absoluta favoritostar och den grekiska maten ses som modern svensk husmanskost.
Fontanas produkter finns också i de flesta butikshyllorna och Loizos har bara positiva saker att säga om de svenska dagligvaruhandlarna.
–Absolut, det finns en fantastisk öppenhet hos svenskar överhuvudtaget att pröva nya produkter och det gäller också butiksägarna. De vill också väldigt gärna se nyheter relativt ofta. Och det stämmer ju med min vilja att hitta nya saker, säger han.
Idag har Fontana också stark konkurrens i hyllorna.
–Konkurrens är bra, det håller oss på tårna. Det är många som kopierat oss och det ser jag bara som ett mått på framgång, säger han.
Inte heller Egna Varumärken skrämmer Loizos.
–Det är en ganska liten del här i Sverige som är egna varumärken och i själva verket innebär det ofta att det blir fler varumärken i hyllorna, säger han.
Istället fortsätter Fontana att försöka hitta nya saker att sälja in till de nyhetstörstande svenskarna.
I höst gör man en storsatsning på en återlansering av den så kallade grilloumi.
–Grilloumi är vårt eget varumärke och svenskarna älskar att grilla. Grilloumin har redan fungerat bra så därför satsar vi nu rejält på det, säger han.
Att vårda och utveckla varumärket, inte minst att utveckla designen är också viktigt.
–Ja, vi jobbar mycket med design, har tre egna anställda men även folk utifrån engageras i de här frågorna. Utseendet på förpackningar ska hela tiden förändras och moderniseras liksom loggan. Vi arbetar också mycket med sociala medier och det var vi tidiga med att utnyttja. Och även om det är svårt att mäta vad det betyder så tror jag att det är positivt för oss att vara i framkant när det gäller sociala medier, säger han.
Fontana är ett familjeföretag och för ett och ett halvt år sedan tog Loizos över efter sin far.
Det var dock inte helt givet att Loizos skulle ta över.

 

Loizos Papadopoulos i lagret. En gång rymdes Fontanas varor i en folkvagnsbuss.

Loizos Papadopoulos i lagret. En gång rymdes Fontanas varor i en folkvagnsbuss.

–Nej, egentligen inte. Jag studerade annat vid ett universitet i England, en treårig utbildning. Men då åkte jag på en mässa i Tyskland för att jag skulle hjälpa pappa lite. Men väl där så bestämde jag mig: det är det här jag vill göra. Det handlade om det sociala, att träffa mycket människor men också om möjligheten att påverka hur folk äter och sådant. Det är så roligt och sedan dess har jag arbetat hårt i företaget, säger han.
Pappa Frixos betyder mycket för Loizos.
–Den som jag lärt mig mest och den som jag fortfarande lär mig av är pappa. Han och mamma, som vi inte heller ska glömma bort, har det här i blodet de har växt med att göra ost och annat på Cypern. Jag har växt upp i Tyresö och det är ju lite skillnad, säger han och skrattar.
Sedan ett och ett halvt år är Loizos ny vd för Fontana. Är det inte samtidigt en press att ta över efter en legendarisk far?
–Jag ser det som ett stort ansvar, men inte som en press. Det här är ett fantastiskt jobb med stora möjligheter, säger han.
När han kom in i företaget på allvar 1995 diskuterade han och pappan hur företaget skulle utvecklas, om man skulle satsa för att bli större eller nöja sig med att jobba i mindre skala och andra viktiga framtidsfrågor.
–Vi kom fram till två viktiga saker. Oavsett hur företaget utvecklas ska vi fortsätta vara ett familjeägt företag och vi ska aldrig leverera några produkter som vi inte kan stå för, det som vi tar hit ska vi själva vilja bjuda våra vänner på, säger han.
Tradition, Ursprung, Personligt, Kvalitet är de fyra ledord som styr verksamheten i Fontana.
Och företaget har växt kraftigt sedan 1995. Då hade man åtta-tio anställda, idag finns ett 40-tal, de flesta där huvudkontoret och lagret finns i Tyresö.
Sverige och Finland är de stora marknaderna för Fontana idag men vissa planer finns på att utvidga.
–Jag ska iväg på en mässa i Paris i höst och det ska bli spännande. Nya marknader kan finnas inom räckhåll, säger han lite hemlighetsfullt.
Fontana om tio år?
–Ja, då hoppas jag att vi presenterat en massa nya produkter för konsumenterna. Och kanske har vi utvidgat verksamheten till andra länder.
Och du själv om tio år?
–Det får vi se, idag är jag ungkarl men visst finns vilja att bilda familj och så, säger han med ett leende.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.