Förändrar hela kedjan av betaltjänster

By on 9 April 2018
11013173-moscow-russia-february-1-2015-pos-terminal-and-supermarket-customers-paying-their-shopping-to-cashiers

När EU-direktivet PSD2 träder i kraft i Sverige om några veckor förändrar det hela kedjan av betaltjänster. Bankerna blir skyldiga att lämna ut all kontoinformation till andra företag om kunderna ger sitt medgivande.
Tanken bakom direktivet är att öka innovationen inom finanssektorn, skydda konsumenterna mot onödiga höga avgifter med mera samt utöka utbudet av finansiella tjänster till nytta för den enskilde.
Samtidigt innebär direktivet en ny och hittills oanad konkurrens för bankerna och övriga hittillsvarande aktörer inom den finansiella sektorn.
När de nya aktörerna som bankerna tvingas lämna ut informationen till samlar på sig en stor mängd hittills oåtkomlig information om kundernas finansiella situation får de samtidigt en faktabas som blir en stor kommersiell tillgång som vi inte har kontroll på hur de nya aktörerna kommer att använda, menar kritikerna.
När de aktörer som hittills har haft en stor kunskap om våra köp- och konsumtionsmönster nu även kan få en individbaserad total kunskap om hela vår personliga ekonomiska och finansiella situation skapas nya risker för den enskilde konsumenten vars integritet måste skyddas, menar de som ser farhågor i det nya direktivet.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.