fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Förbättrat resultat för Lindex

By on 17 augusti 2018

Lindex nya vd Susanne Ehnbåge börjar i rätt läge.
Nu bär besparingar och digitala satsningar frukt.
Under andra kvartalet ökade försäljningen med 4,5 procent.

Lindex har haft stora problem men nu kan ägaren Stockmann se försäljningsökningar på alla marknader och i alla kanaler.
Det handlar, menar man, på att företagets besparingar och digitala satsningar nu bär frukt.

Under andra kvartalet – april till och med juni 2018 – ökade den jämförbara försäljningen med 4,5 procent.
Omsättningen för Lindex uppgick till 163,8 miljoner euro vilket är en procent mer än motsvarande period 2017.

Samtidigt steg vinsten. Rörelseresultatet ökade med 56 procent andra kvartalet jämfört med 2017 och uppgick till 19,6 miljoner euro.
– En stark försäljningsökning med högre bruttomarginal samt ett framgångsrikt effektivitetsprogram har bidragit till resultatökningen, skriver Stockmann i en bokslutskommentar.

Susanne Ehnbåge som nu tillträtt som vd för Lindex är naturligtvis också nöjd med förändringen.
– Lindex har under året genomfört förändringar och insatser för att stärka sin konkurrenskraft och öka lönsamheten framåt. Detta visar nu positiv effekt och det starka resultatet speglar Lindex fina tillväxt, sammanfattar hon läget.

Under det gångna kvartalet öppnade Lindex sex butiker och stängde åtta. Den här omstruktureringen ska fortsätta och vid utgången av 2018 ska man ha fler än 20 butiker färre jämfört med 31 deember 2017.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.