Företag som vill något växer mer

By on 19 April 2018
13207300-analyze

Ett företag ska ha ett syfte, en vilja som visar vad företag vill göra i samhället.
Det är bra för affärerna.
Enligt Kantar växer företag med ett tydligt syfte snabbare och mer än andra.

Enligt en rapport från Kantar är slutsatsen given – ett företag ska fokusera på att förtydliga och sprida företagets syfte.
Man behöver helt enkelt visa vilken positiv nytta förtaget vill göra i samhället och vilken inverkan man vill ha.

Kantar har som grund för påståendena en undersökning med 20 000 konsumenter och 100 varumärken som bas och visar där att de som har ett tydligt syfte växer mer och snabbare.
Företag med ett tydligt definierat syfte har vuxit med 125 procent under mätperioden (tolv år) medan de som saknar det fått nöja sig med 70 procent.

Problemet enligt Kantar är att bland de varumärken som ingått i undersökningen kunde bara representanter för vart tionde presentera ett tydligt syfte trots att majoriteten ansåg att det fanns ett sådant.

Det här kan vara allvarligt anser Robert Jan d´Hond hos Kantar som säger att företag måste sikta högt för att finna mening utanför sitt affärsområde”.
Man behöver alltså kombinera en trohet mot sitt varumärke och att samtidigt utåt definiera ett tydligt mål med sin verksamhet i samhället.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.