Från bar till bondgård i mataffären- NK Saluhall satsar på service i världsklass

By on 31 augusti 2015
NK_fasad high res

MAN KAN handla mat och så kan man uppleva något när man handlar mat. NK Saluhall satsar på att ge kunderna det senare. Ingen som går in i butiken ska behöva nöja sig med att bara gå ett förutsägbart gammalt kundvarv i butiken, utan vidare intryck. Tvärtom – med kreativitet och passion lyfter man alltifrån mejeriavdelningen till helhetsintrycket av vad en butik kan erbjuda till nya höjder. Kärlek och inspiration driver ett engagemang långt från rutintänket – vilket gör att butiken ligger i trendens framkant. 

Mitt i Stockholms innerstad,på den stora gatan Hamngatan, ligger byggnaden som huserar Nordiska Kompaniet,NK. När Josef Sachs en gång grundade varuhuset
1902 var tanken att det skulle vara “en kommersiell och kulturell teater –en scen för samtiden”.
När man så styr sina steg mot nedre plan och tar sig till Ica-butiken NK Saluhall möts man just av det – eller kanske snarare framtiden.
Butiken, med sina 1 500 kvadratmeter säljyta, dignar nämligen av egna initiativ som alla mynnar ur viljan att skapa service i världsklass för den engagerade kunden.
Det handlar inte om att nöja sig med att vara tillräckligt bra, utan om att hela tiden leta nya sätt att erbjuda en sann upplevelse i matbutiken.
Kort sagt: de ligger i framkant, är med och driver utvecklingen snarare än att representera hur en snittbutik i dagens samhälle ser ut.

Camilla Larsson Ko¦êk och barFör de som inte besökt varuhuset NK finns det ibland mentala hinder på vägen. Många tror att det är snobbigt, stroppigt,dyrt och generellt ogästvänligt för kreti och pleti.
Men så är inte fallet – i alla fall inte så länge man talar om NK Saluhall.Tvärtom finner man där en uppfinningsrik,välkomnande och jordnära miljö som samtidigt strävar efter hög kvalitet. Känner man minsta tvivel över om man passar in på NK är det alltså en god idé att trotsa sina dubier och våga sig på NK Saluhall. Det tycks helt enkelt vara en bra start för alla som upplever vankelmod inför att äntra det anrika varuhuset i största allmänhet. Faktum är att många vittnesmål på exempelvis internet består i att människor som inte handlat där tidigare uttrycker häpnad över hur trevligt och inspirerande besöket i butiken varit.

Det verkar som att NK Saluhall funnit en lyckad kombination av innovation, kvalitet och öppenhet. Till och med till den grad att människor som inte kommer från Stockholm verkar mena att de fått något av en aha-upplevelse av hur det kan vara att handla i en dagligvarubutik.
Inte alla affärer får den typen av omdömen till höger och vänster.
Visst finns det kunder som inte är lika nöjda, fullständig kundnöjdhet har nog aldrig sett dagens ljus även om man räknar från universums begynnelse. Men det går knappast att blunda för butikens speciella karaktär och intressanta sätt att ta servicen till nya nivåer.
Och känslan är välkomnande.

Nu har inte alla samma kundkrets som NK Saluhall. Köpstarka, matintresserade och kunniga om både kost och hälsa.
De är, kort sagt, mer kräsna och fler har sannolikt pengar nog att backa upp sina intressen i större utsträckning än genomsnittskunden för hela landet.
Det betyder dock inte att ingen butik utanför Stockholms innerstad kan hämta lärdom, inspiration och fylla på matpassionsdepåerna genom att studera
NK Saluhall lite närmare. Tvärtom – butiken utgör ett bra exempel på vad som är på gång vid trendens framkant i matsverige.
Och vem vill inte ha koll på det?

Christopher och Birgit A¦èberg ansv frukt o gro¦êntIca-handlare Christopher Mellqvist kom in i bilden efter att ha ansökt om att driva NK Saluhall år 2009. Anledningarna var flera.
Som uppvuxen i Orsa i Dalarna började han med sälj och service tidigt. Han gjorde allt från att arbeta med servering till att jobba i butik.
Han berättar att arbetet med just färskvaror var något han tyckte var givande – och framförallt kul. Ett frö till framtiden var sått, men det var först efter studierna
som han valde att börja arbeta inom dagligvaruhandeln på heltid. Ett beslut som han knappast ångrat sedan dess.
Butiken han först arbetade i blev något senare hans ansvar och därefter tog livet honom till Stockholm, då han följde med den föredömliga Ica-handlaren Mathias Mertsch.

– Våren 2001 fick jag ett samtal från en driven entreprenör som sökte medarbetare till hans dåvarande butik Ica Supermarket Sankt Per i Uppsala.
Efter första mötet med Ica-handlare Mathias Mertsch kände jag att det var dags att lämna Orsa och följa med Mathias.
Flytten till Uppsala blev inte långvarig då Mathias tog utmaningen att driva NK Saluhall. Jag fick erbjudandet att följa med som butikschef för NK Saluhall
vilket jag med stolthet tackade ja till.
Saluhallen stod öppen för allmänheten 26:e september 2002, minns Christopher Mellqvist. Idag håller Mathias Mertsch till på Ica Kvantum Värtan i Stockholm,
men Christopher Mellqvist driver med sina kollegor vidare NK Saluhall med bravur. Bara det senaste halvåret har mycket hänt – och då var de redan kreativa och
engagerade sedan innan.

John Henry Fisk 2Butikens egenskaper är just att vara mer än en klassisk butik. Ledorden de använder skvallrar om vad de fokuserar och satsar på: inspiration, kvalitet, service i världsklass, unikt utbud och totalupplevelse.
Generellt har butiken också rätt speciellt klientel till kunder, centralt som den ligger i Stockholm.
Karaktärsdrag som går igen är att de till mångt och mycket är världsmedborgare,oavsett var de bor.
Visserligen har de alla möjliga kunder, men många bor i tvåpersonshushåll utan barn och harsåledes frigjort kapital som kan läggas på mat och livsstil.
De arbetar ofta i city, är engagerade, inspirationssökande och har höga förväntningar på köpupplevelsen. De många dagliga intrycken av trender och samhällsförändringar som en sådan livsstil leder till,
gör att de är mycket medvetna kring valet av råvaror och har höga krav på kvalitet.

En utvecklingsdrivande kund, som begär detsamma av sin butik. För den räddhågsna kan detta te sig skrämmande.
Men för Christopher Mellqvist, som själv är en engagerad och matintresserad person, verkar det snarare vara en tillgång.
Som det borde vara – höga krav från kunderna gör ju att man tillåts prioritera och driva kvalitet och utbud till sin spets, vilket triggar igång vilken
passionerad person som helst.

– NK Saluhall är en dagligvarubutik med betoning på färskvaror, sortiment är noga utvalt och i vissa delar helt unikt, som till exempel Selected By NK Saluhall.
Vi strävar efter att ha marknadsmässiga priser utan att göra avkall på vår exklusivitet eller höga servicegrad. Trots att färskvarukategorin driver stora kostnader i form av bemanning, underhåll, svinn, energi och kostsamma inventarier, anser vi att det är en av butikens och verksamhetens viktigaste utvecklingsområde, berättar han.

Förutom att satsa på färskvaror och ett spännande och inspirerande sortiment i stort, som till och med krävande kunder tycker är roligt att upptäcka, ser man till
att ständigt utveckla andra sätt att möta den nyfikna världsmedborgarkunden.

DSC_2369-002Ett av de senaste stegen är att man beslutat sig för att ta in hela Skånemejeriers sortiment på mejeriavdelningen.
Ett medvetet val för att möta det man tror på själv och för att tillgodose önskemålen från de som kommer till NK Saluhall för att handla.
Mejeriavdelningen har under lång tid varit en slags magnet för de som letat efter extra genomtänkt och intressant utbud.
Där har man hittat både franskt smör av exklusiv typ, som får vem som helst att inse att smör är mycket mer än en standardprodukt,och gourmetgoda yoghurtar från speciella leverantörer.
Därtill har kunder kunnat köpa bland annat kravmärkta ägg från lokala producenter och biodynamisk mjölk, fil och yoghurt från Järna mejeri,
som dock sorgligt nog brann ner våren 2013. Bevisligen en mejeriavdelning långt utöver det vanliga, som lyckats bidra till mycket matglädje.

Christopher Mellqvist förklarar bakgrunden till valet av Skånemejerier som de nu genomfört och som gör NK Saluhall till den tionde butiken i Stockholm med fullt sortiment från företaget.

– Att byta mejerileverantör till Skånemejerier var ett självklart val för oss. Precis som vi, värnar de om våra svenska mjölkbönder, djur och miljö.
Mjölkförpackningen är alltid ursprungsmärkt, vilket betyder att man kan se vilken gård som mjölken kommer ifrån.

– I dagens debatt om vad som verkligen ligger i förpackning – innehållsförteckningen – gör att spårbarhet förenklar och tydliggör vardagen för både konsument och medarbetare.
Att nu få informationen om var mjölken och mjölkbonden kommer  ifrån skulle vara önskvärt för allt vi stoppar i magen, säger han med eftertryck. De ser just kundens engagemang som en tillgång, inte något
jobbigt man ska leva upp till.

– För oss handlar det om lyhördhet mot kund. Oftast kommer inputs via våra kunder, att man besökt någon gård, att man köpt på en annan butik och så vidare.
Vi har även fördelen att småskaliga producenter och gårdar hör av sig till oss för att ta plats i mejerihyllorna.

– Större delen av nyskapandet sker mellan kund och medarbetarna. Självklart handlar det om att rekrytera medarbetare med yrkesstolthet och
genuint matintresse,men kraven kommer generellt från kunden själv. Lyssna alltid på kunden, betonar han. För att informera kunderna om satsningen på Skånemejeriers sortiment och varför man beslutat om den, har mjölkproducenterna funnits på plats i butiken sju dagar i veckan i två-tre veckor.
Mejeriansvarige Sebastian tar sedan över och fortsätter att svara på de frågor han känner sig trygg i. De som han inte kan besvara bistår Skånemejerier med, så att alla funderingar från kund bemöts. Ett genuint arbete där man inte litar blint på att exponeringen löser alla problem och som aktivt bygger relationen med kunderna.
Lika viktigt är att informera och involvera medarbetarna.

– Informationen är det många som glömmer. Den måste nå samtliga medarbetare, inte bara en gång utan gärna fler. Som till exempel inför skiftet av mejerileverantör fick samtliga medarbetare tycka till.
Representanter från Skånemejerier fick under ett  möte presentera företaget och vad de står för. Beslutet om att byta skedde december 2014, därefter fick alla medarbetare statusuppdatering via mail och personalmöten.
När skiftet trädde i kraft den 2:a mars 2015 så var alla väl införstådda kring bytet,rådgör Christopher Mellqvist.
Själva mejeriavdelningen liknar dessutom en liten bondgård till inredningen.
Grönt golv som “gräs” och röda ladugårdsväggar i trä,som pryds med lantgårdsredskap, utgör själva miljön där mejerivarorna exponeras.

Jacob Hallberg O¦êlbarenOch i baren, där folk som väljer att luncha och ta en öl utan att handla i affären, kan man skåda skyltar på huvudrollsinnehavarna själva: Korna. Baren inne i butiken ja – det är förresten två.
I dem kan man både äta en bit mat, ta ett glas vin eller ett glas öl i ölbaren. Och ölbaren, där man kan dricka exempelvis sex olika öl på fat från tappkran, har till och med blivit omskriven med gott omdöme i öl-magasinet C/O Hops.Baren kom till för ett par år sedan men har utvecklats mycket sedan dess.
Idag serveras där 250-300 sorters flasköl, utöver tapp-ölen. Ölkännare från olika delar av landet lär slå en signal till NK Saluhall för att höra om vad som händer i ölbaren
när de ändå bokar plats för besök. Fullsatt på fredagar är ingen ovanlig syn, nämligen. För någon som bedriver en liten matbutik ute på landsbygden kan det verka långsökt att hämta inslag från NK Saluhall.
Men att låta sig inspireras och göra egna versioner och omtolkningar av deras service är ingen omöjlighet.
Budskapet är tvärtom enkelt:
Var kreativ. Ingen låda är fyrkantigare än man gör den till. Tillsammans kan man åstadkomma mycket. Christopher Mellqvist är just noga med att poängtera att det handlar om lagarbete.
Han ser sig mer som en spindel i nätet än någon som bestämmer allt åt alla. Det är medarbetarna som utför arbetet, varje dag, och interagerar med kunderna.
Utan dem vore allt omöjligt och de får mycket ansvar.

– Service är en av våra allra viktigaste framgångsfaktorer som vi kan påverka. Nu menar jag inte enbart ett ”hej” och ”var det bra så”, utan även kompetensen.
Att stå framför ostdisken en fredag och lyssna på den sociala interaktionen mellan kund och medarbetare gör att man ryser, till det  positiva.
Varje fredag hålls ett möte av mig eller butikschefen innan öppning. Stående punkt på agendan är service och sortiment.
Vi kan tala om olika servicebemötande vi stött på under senaste veckan, positiva eller mindre positiva. Vi passar på att smaka och tycka om nya produkter
som är på väg in till våra hyllor, berättar han.
När det kommer till att lyfta fram personliga egenskaper som kommer till nytta uttrycker han sig blygsamt.

– Möjligtvis hälsa, ekologi och spårbarhet. Med ålder kommer förstånd, hälsa blir allt viktigare för min del. Jag uppskattar verkligen det sortiment vi tillhandahåller på Saluhallen. Även ett brett och fräscht sortiment på frukt och grönt sju dagar i veckan.

– När man kokar ner allt så handlar det tillsynes sist om att göra kunden nöjd och glad. Att se kunden lämna kassan med ett leende på läpparna och rekommendera NK Saluhall till sina vänner och bekanta är det bästa kvitto man kan få, avslutar Christopher Mellqvist ödmjukt.

O¦êversikt

Tips: Så blir ni kreativa

► Var lyhörd mot kunderna och deras sortimentsönskemål – se det som en tillgång som ger dig frihet
och möjligheter
► Involvera samtliga medarbetare i större sortimentsförändringar
► Ta dig tid för butiksbesök – ofta – liksom för leverantörs- och producentpresentationer
► Bjud in leverantörer för presentation och avsmakning – en aktivitet som alltid är uppskattad
► Läs mattidningar och ta del av alla bra och spännande matbloggar
► Använd sociala medier som Instagram – NK använder flitigt sajten under användarnamnet Foodhallsthlm.
De är gratis, tillgängliga dygnet runt och utgör många gånger outnyttjad potential. Följ där
vad dina konkurrenter gör och olika matspanare.
► Missa inte trender, använd dem till din fördel. Christopher Mellqvist tror sig se mer lokalproducerat,
lokalodlat, ekologiskt och småskaligt framöver. Han är också övertygad om att hälsoinriktad mat blir
allt mer viktig, liksom spårbarheten.
► Gör inte allt. Välj russinen – hoppa inte på utmaningar där inte tid eller kompetens räcker till.
► Glöm inte sortimentsmixen; vardags- respektive festmåltiden ska fördelas cirka 70 respektive 30
procent.
► Försäkra er om att era leverantörer är Ica-certifierade eller lever upp till motsvarande nivå, om det
gäller butik som ej går under Ica.

Bibehåll din inspiration och arbetsglädje över tid 

Yrkesstolthet är kärnan. Här är Christopher Mellqvists tips.

► Gör första kontakten med kunden oförglömlig
► Var stolt över den du är och ditt yrke
► Ta reda på kundens önskemål och behov
► Var engagerad i mötet med kunden
► Se till att ha hög kunskap om produkterna
► Fokusera på målet att få kunden att vilja komma tillbaka

NK Saluhall ( ICA Kvantum)

Adress: Hamngatan 18-20, 111 77 Stockholm
Antal medarbetare: 62
Säljyta: Cirka 1 500 kvadratmeter
Antal kassor: 10 stycken totalt, varav 6 vid butikens utgång och 4 bakom barerna
Butikschef: Jorun Persson
Köpman: Christopher Mellqvist
Antal p-platser: Inga egna, men garaget Arkaden ligger i anknytning till butiken
Öppettider: Måndag-fredag 10-20, lördag 10-18, söndag 11-17
Styrkor/satsar på: Färskvaror
Slogan/motto: Vi erbjuder våra kunder ett unikt utbud av mat och måltider, i en inspirerande miljö med en service som är utöver det vanliga.

Christopher Mellqvist NKChristopher Mellqvist 
Titel: Handlare, Ica Kvantum NK Saluhall
Ålder: 39
Familj: Dottern Victoria och sambon Michelle
Utbildning: Ekonomisk inriktning
Karriär/bakgrund: Över 20 år i branschen
Fritidsintressen: Familjeliv, långkok, musik och cyklar

 

 

 

 

 

Redaktör: Ebba Persson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *