fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Från Gunnar till Magnus och Billys Dafgårds – ett familjeföretag på rätt plats i 80 år

By on 5 February 2018
5.1.4

5.1.4

5.1.4

Från torget i Lidköping till Källby är det 11,8 kilometer och med bil tar resan vid normal trafik 14 minuter.
Att ta sig den sträckan på 80 år är kanske inte så imponerande.
Det är, å andra sidan, nästan det enda som inte är imponerande med Dafgårds. Häng med…

Började på torget
Men vi tar det från början. På torget i Lidköping.
För Dafgårds grundades för i år 80 år sedan, 1937 Gunnar Dafgård, född i Vänersborg 9 januari 18 år tidigare, som sålde kött och charkuterivaror bland annat på torget i Lidköping.
Familjen hade kommit till Sverige från Danmark redan på 1700-talet och nu, medan krigets vindar började svepa över Europa, hade Gunnar fått ansvaret för familjens ekonomi sedan hans far avlidit samma år.
Det gick bra för Gunnar. Några år senare, 1944, öppnade han under brinnande världskrig och trots de oroliga tiderna, en fabrik i Källby med sex anställda, det Källby där Dafgårds fortfarande är kvar och har sin produktion när man firar sitt 80:e år.
Kåldolmar blev Dafgårds första storsäljare och man var en pionjär inom färdigmat.
1953 börjades utvecklingen med djupfryst mat hos Dafgårds, exporten till utlandet inleddes 1957 och – för att ta ett slalomlopp genom de djupfrysta menyerna – hade Dafgårds i slutet av 1970-talet 300 anställda i Källby och med tre års mellanrum kom två produkter som var och en känner till även om man inte vet något annat om Dafgårds.
Panpizzan Billys som Magnus uppgraderar vid bjudningarna kom 1992.
Tre år tidigare hade världen fått ta emot pirogen Gorby´s.
Innovativt?
Naturligtvis.
Det var ingen tillfällighet att Gunnar Dafgård 1992 fick kröna sin bana genom att ta emot Albert Bonniers pris till Årets företagare.

Son och sonson
Fyra år senare, 1996,tillträdde sonen Thomas Dafgård som vd och idag är hans son Magnus Dafgård, som jag talar med här och nu vice vd och en av många ur andra och tredje generationen som bär upp namnet Dafgårds.
Från den man som sålde kött på torget i Lidköping har man skapat ett svenskt storföretag inom livsmedel, ett företag som med 1 012 anställda december 2016 senast omsatte 2,3 miljarder kr och genererade en vinst på 137,5 miljoner kr.
Men medan vi läst spaltkilometrar om Kamprad, H&M-Persson och Lundbergs i Norrköping är Dafgårds i Källby en paradox.
Alla känner till Dafgårds och ser igenkännande på produkterna i frysdisken.
Få känner till historien om företaget eller har någon relation till namnet.
Där många svenskar kan blunda och se Mamma Scan framför sig blundar samma svenskar och ser inte vad som finns bakom panpizzan i det ilsket röda omslaget.

Prioriterat annat
Varför?
Lite grann deras eget fel, resonerar Magnus Dafgård.
– Vi har funnits här i Källby hela tiden, vi har växt organiskt, vi har inte köpt upp andra, alla har jobbat vidare med att bygga upp sortiment och nya produkter och…vi har väl inte varit så intresserade av att profilera något annat än våra produkter, säger Magnus.
Och tillägger något som kanske är typiskt för sättet att resonera inom företaget.
– Det är ju också frågan om kostnader och vilka resurser man lägger på till exempel reklam.
Man måste ju avväga värdet i att göra det mot värdet i att lägga samma resurser i produktion och produktutveckling.
Det är väl också därför det är så svårt att få Magnus Dafgård att peka ut någon favorit bland företagets produkter.
Men lätt att förstå hur resonemangen går.
– När vi började med pizza så köpte vi ju inte upp någon annan tillverkare utan resonerade kring fyllningar och använde bröd som vi själva tyckte var bra.
Egna favoriter, var det?
– Du vet, man är ju så inne i det när man jobbar med det, tar hem nya produkter eller sådant vi planerar att introducera, testar och smakar så…det är svårt.
– Vi provsmakar hela tiden.
Ena foten i direktionsvåningen och andra på fabriksgolvet, typ?
– Eeh, ja men…vi har ingen direktionsvåning.
Naturligtvis.
– Det är kanske svårt att förklara men alla drivs bara av att göra ännu godare grejer och utveckla det vi har ännu mer.
Du har aldrig tänkt på att ägna dig åt något annat än det här?
– Neej. Det är kul med mat, helt enkelt.
– Och det är väl, för att återgå till det, också därför vi aldrig köpt eller sålt något företag eller del av produktionen, inte finns på börsen eller så. Och därför vi finns kvar här i Källby.

Många alternativ
Samtidigt känner han, utan att låta pretentiös, att man gör nytta, fyller en funktion.
– Vi försöker skapa bra och ekonomiska alternativ för dem som inte har tid att laga mat själva fullt ut eller vill ha ett alternativ.
Just nu handlar mycket om alternativ. Sällan har vi talat så mycket om mat ur vinkeln ”alternativ”, behovet av att äta annat, synat miljöaspekten på mat, präntat i oss vikten av att äta mindre mängder kött och framför allt mindre rött kött och äta mer grönt, ekologiskt, närodlat och sunt.
Andelen rena vegetarianer står fast vid ungefär sex procent av befolkningen men de vi kallar flexitarianer som siktar på att äta mer grönt och mindre andel kött är snart hälften av svenskarna.
– Det är spännande, säger Magnus Dafgård.
– Vi har många nya produkter utifrån just detta och fler på gång, konstaterar han. Rena vegetariska alternativ men också flexitarianskt tänkande när vi till exempel ser hur tacos går mot alternativ och vi skapar goda, medvetna val.

En Dafgårds till maten?
Utvecklingen och miljötänkandet skapar helt nya produkter och vi kan se en stor utveckling av sortimentet.
– Det är roligt.
Snart kan man kanske ta en Dafgårds-öl också till den där kycklingtacon.
– Nja, det kanske är att ta i, säger Magnus, men som en åtgärd när det gäller att komma åt matsvinn har vi börjat göra öl på överblivet bröd.
Hur smakar det?
– Det vet jag inte än, det här är så nytt att jag inte hunnit smaka än.
Däremot står nog en sak klar.
18-åringen som stod på torget i Lidköping och sålde kött 1937 för att försörja familjen hade med största säkerhet nickat instämmande inför hur tredje generationen tänker och ser på vad som är viktigt.
Farfar Dafgård präglar definitivt verksamheten i Källby lika starkt som Mamma Scan gör på sitt håll.
Och håll med om att de i Källby har en story som borde få nå ut till fler. Inte bara vid förrätten hemma hos sonsonen Magnus…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.