Från Gunnar till Magnus och Billys Dafgårds – ett familjeföretag på rätt plats i 80 år

By on 5 February 2018
5.1.4

5.1.4

5.1.4

Från torget i Lidköping till Källby är det 11,8 kilometer och med bil tar resan vid normal trafik 14 minuter.
Att ta sig den sträckan på 80 år är kanske inte så imponerande.
Det är, å andra sidan, nästan det enda som inte är imponerande med Dafgårds. Häng med…

Började på torget
Men vi tar det från början. På torget i Lidköping.
För Dafgårds grundades för i år 80 år sedan, 1937 Gunnar Dafgård, född i Vänersborg 9 januari 18 år tidigare, som sålde kött och charkuterivaror bland annat på torget i Lidköping.
Familjen hade kommit till Sverige från Danmark redan på 1700-talet och nu, medan krigets vindar började svepa över Europa, hade Gunnar fått ansvaret för familjens ekonomi sedan hans far avlidit samma år.
Det gick bra för Gunnar. Några år senare, 1944, öppnade han under brinnande världskrig och trots de oroliga tiderna, en fabrik i Källby med sex anställda, det Källby där Dafgårds fortfarande är kvar och har sin produktion när man firar sitt 80:e år.
Kåldolmar blev Dafgårds första storsäljare och man var en pionjär inom färdigmat.
1953 börjades utvecklingen med djupfryst mat hos Dafgårds, exporten till utlandet inleddes 1957 och – för att ta ett slalomlopp genom de djupfrysta menyerna – hade Dafgårds i slutet av 1970-talet 300 anställda i Källby och med tre års mellanrum kom två produkter som var och en känner till även om man inte vet något annat om Dafgårds.
Panpizzan Billys som Magnus uppgraderar vid bjudningarna kom 1992.
Tre år tidigare hade världen fått ta emot pirogen Gorby´s.
Innovativt?
Naturligtvis.
Det var ingen tillfällighet att Gunnar Dafgård 1992 fick kröna sin bana genom att ta emot Albert Bonniers pris till Årets företagare.

Son och sonson
Fyra år senare, 1996,tillträdde sonen Thomas Dafgård som vd och idag är hans son Magnus Dafgård, som jag talar med här och nu vice vd och en av många ur andra och tredje generationen som bär upp namnet Dafgårds.
Från den man som sålde kött på torget i Lidköping har man skapat ett svenskt storföretag inom livsmedel, ett företag som med 1 012 anställda december 2016 senast omsatte 2,3 miljarder kr och genererade en vinst på 137,5 miljoner kr.
Men medan vi läst spaltkilometrar om Kamprad, H&M-Persson och Lundbergs i Norrköping är Dafgårds i Källby en paradox.
Alla känner till Dafgårds och ser igenkännande på produkterna i frysdisken.
Få känner till historien om företaget eller har någon relation till namnet.
Där många svenskar kan blunda och se Mamma Scan framför sig blundar samma svenskar och ser inte vad som finns bakom panpizzan i det ilsket röda omslaget.

Prioriterat annat
Varför?
Lite grann deras eget fel, resonerar Magnus Dafgård.
– Vi har funnits här i Källby hela tiden, vi har växt organiskt, vi har inte köpt upp andra, alla har jobbat vidare med att bygga upp sortiment och nya produkter och…vi har väl inte varit så intresserade av att profilera något annat än våra produkter, säger Magnus.
Och tillägger något som kanske är typiskt för sättet att resonera inom företaget.
– Det är ju också frågan om kostnader och vilka resurser man lägger på till exempel reklam.
Man måste ju avväga värdet i att göra det mot värdet i att lägga samma resurser i produktion och produktutveckling.
Det är väl också därför det är så svårt att få Magnus Dafgård att peka ut någon favorit bland företagets produkter.
Men lätt att förstå hur resonemangen går.
– När vi började med pizza så köpte vi ju inte upp någon annan tillverkare utan resonerade kring fyllningar och använde bröd som vi själva tyckte var bra.
Egna favoriter, var det?
– Du vet, man är ju så inne i det när man jobbar med det, tar hem nya produkter eller sådant vi planerar att introducera, testar och smakar så…det är svårt.
– Vi provsmakar hela tiden.
Ena foten i direktionsvåningen och andra på fabriksgolvet, typ?
– Eeh, ja men…vi har ingen direktionsvåning.
Naturligtvis.
– Det är kanske svårt att förklara men alla drivs bara av att göra ännu godare grejer och utveckla det vi har ännu mer.
Du har aldrig tänkt på att ägna dig åt något annat än det här?
– Neej. Det är kul med mat, helt enkelt.
– Och det är väl, för att återgå till det, också därför vi aldrig köpt eller sålt något företag eller del av produktionen, inte finns på börsen eller så. Och därför vi finns kvar här i Källby.

Många alternativ
Samtidigt känner han, utan att låta pretentiös, att man gör nytta, fyller en funktion.
– Vi försöker skapa bra och ekonomiska alternativ för dem som inte har tid att laga mat själva fullt ut eller vill ha ett alternativ.
Just nu handlar mycket om alternativ. Sällan har vi talat så mycket om mat ur vinkeln ”alternativ”, behovet av att äta annat, synat miljöaspekten på mat, präntat i oss vikten av att äta mindre mängder kött och framför allt mindre rött kött och äta mer grönt, ekologiskt, närodlat och sunt.
Andelen rena vegetarianer står fast vid ungefär sex procent av befolkningen men de vi kallar flexitarianer som siktar på att äta mer grönt och mindre andel kött är snart hälften av svenskarna.
– Det är spännande, säger Magnus Dafgård.
– Vi har många nya produkter utifrån just detta och fler på gång, konstaterar han. Rena vegetariska alternativ men också flexitarianskt tänkande när vi till exempel ser hur tacos går mot alternativ och vi skapar goda, medvetna val.

En Dafgårds till maten?
Utvecklingen och miljötänkandet skapar helt nya produkter och vi kan se en stor utveckling av sortimentet.
– Det är roligt.
Snart kan man kanske ta en Dafgårds-öl också till den där kycklingtacon.
– Nja, det kanske är att ta i, säger Magnus, men som en åtgärd när det gäller att komma åt matsvinn har vi börjat göra öl på överblivet bröd.
Hur smakar det?
– Det vet jag inte än, det här är så nytt att jag inte hunnit smaka än.
Däremot står nog en sak klar.
18-åringen som stod på torget i Lidköping och sålde kött 1937 för att försörja familjen hade med största säkerhet nickat instämmande inför hur tredje generationen tänker och ser på vad som är viktigt.
Farfar Dafgård präglar definitivt verksamheten i Källby lika starkt som Mamma Scan gör på sitt håll.
Och håll med om att de i Källby har en story som borde få nå ut till fler. Inte bara vid förrätten hemma hos sonsonen Magnus…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.