Free from: ”Snart ser vi genomslaget”

By on 17 May 2018
Freefrom mJ 2018

Stort internationellt intresse och många utställare.
Free From Functional Food på Kistamässan.
– Snart ser vi genomslaget på butikshyllorna, konstaterar arrangören Ronald N L Holman.

Under två dagar har årliga mässan Free From Functional Food genomförts på Kistamässan i Stockholm där den avslutas torsdag eftermiddag.
Arrangören Ronald N L Holman tycker, med några timmar till stängning, att det varit en framgångsrik mässa.

– Det har varit ett stort internationellt intresse och då även från länder som Ryssland, Libanon, Israel, berättar Holman vid ett snabbt stopp i VIP-loungen torsdag lunch.
Är det något på mässan som överraskat dig?
– Kanske det stora italienska intresset men vi ser över hela Europa hur intresset för det som tidigare var ”alternativ” mat växer, säger Ronald N L Holman.

Trender finns och det finns flera sådana inom det område som definieras på mässan.
– Vi går mot fler djupfrysta alternativ, mer färdigmat som är baserad på free from, veganska och vegetariska alternativ, tror mässarrangören.

Där fyller en mässa som Free From Functional Food en stor mission, menar Holman.
– De möten som sker här mellan tekniker, producenter, dagligvaruhandleln, retailers och andra kategorier bär frukt, anser han.
– Många av de saker som ser här och som är under utveckling och på väg ut kommer du att se på hyllorna inom några år och en hel del av dem inom ett eller två år.

Det här är första gången som denna årliga mässa arrangeras i Stockholm. Förra året genomfördes den under succéartade former i Barcelona.
Även om det är för tidigt att summera årets mässa än så bockar Ronald N L Holman av ett antal höjdpunkter.
– Absolut. Det har varit genomgående hög kvalité på mässan och den har varit framgångsrik. Vi baserar ju mässan och det här arbetet på en europeisk nivå och vi kan se hur de marknadssegment som representeras här på mässan utvecklas snabbt och starkt över hela Europa – i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och så vidare.

Det nya är, egentligen, att det som bara för några år sedan sågs som partintressen och mindre alternativ nu tar stegen mot att bli mainstream.
– Idag har vi alla möjligheten att göra rätt och att äta rätt, säger Ronald N L Holman, och det är fantastiskt.
– Men det är också fantastiskt att vi idag som konsumenter vet och känner att vi kan påverka och att tillverkare och producenter inom matsektorn inser att det här är framtiden och att det finns affärer att göra här.
– Goda affärer – på alla sätt…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.