Fusk med reor allt vanligare

Vi översköljs av reor, utförsäljningar och kampanjer.
Men enligt Konsumentverket blir det allt vanligare med fejkade reor och fusk med reapriser.

Vad krävs för att man som handlare ska få använda begreppet ”rea”?
Jo, att det handlar om varor som ingår i butikens vanliga sortiment, att rean pågår under en begränsad tid och att det rör sig om väsentligt lägre priser än de ordinarie.

De här villkoren är det alltfler påstådda reor som inte uppfyller, enligt Konsumentverket.
Under de senaste åren har verket fokuserat mer än tidigare på prismarknadsföring.

Man har granskat branschen som hemelektronik, barnprodukter och sporthandel.
Det har, bland annat, i september i år resulterat i en dom där möbelföretaget Trademax får betala fyra miljoner kr för felaktiga utförsäljningar och för att ha framställt aktuella priser som mer förmånliga än de i verkligheten var.

Konsumentombudsmannen KO har även stämt barn- och babyproduktsajten Jollyroom som under flera år enligt verket haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer med fejkade ordinariepriser.
I väntan på dom har Jollyroom förbjudits att fortsätta använda rea-uttryck i kombination med en procentsats och ord som ”lagerrensning”.

Konsumentverket påpekar också att den stora mängden företag och sajter på nätet gör det svårare för kunder och konsumenter att sovra och bedöma erbjudanden.
Även förekomsten av falska prisjämförelser och liknande ställer till det för konsumenterna.