fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Fyra av tio satsar på Halloween

By on 23 October 2018

Lite fler än fyra av tio svenska handlare tänker uppmärksamma Halloween.
Högre siffror är det inom dagligvaruhandeln där 71 procent tänker göra det på ett eller annat sätt.

Dekorera butiken. Ta in Halloween-relaterade varor i sortimentet.
Det är de två vanligaste sätten för svenska handlare att kunna kräma ur lite ur den gamla keltiska högtiden som tagit omvägen om USA för att komma hit.
Det man lyckas sälja mer av vid Halloween är – inte oväntat – pumpor men dessutom ljus, godis och maskeradkläder.

Sett över hela linjen tänker drygt fyra av tio svenska handlare uppmärksamma Halloween.
Inom dagligvaruhandeln är det dock drygt sju av tio – 71 procent – som tänker göra det, visar en nu undersökning från Svensk handel.

– Halloween har kommit till Sverige för att stanna. För handeln är Halloween ett bra tillfälle att skapa kampanjer som lockar kunder till butiken, menar Svensk handels chefekonom Johan Davidson.

Under Halloween-veckan ökar dagligvaruhandelns försäljning av hushållsprodukter (bland annat ljus, pynt och servetter) med 14,1 procent, och försäljningen av konfektyr med 7,9 procent, jämfört med en genomsnittlig vecka.

Någon mathögtid har dock Halloween inte lyckats bli än här vid Nordpolen.
– Även om många dagligvaruhandlare får en försäljningsskjuts av Halloween kan firandet än så länge inte jämföras med utpräglade mathögtider i Sverige, medger Johan Davidson.

Det märks på statistiken som undersökningen redovisar.
När de svenska handlarna får ranka vilka helger och högtider som är viktigast hamnar Halloween först på tionde plats.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.