fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Fyrdubblade klagomål på reor

By on 10 January 2019

Handeln luras i reklamen när det är rea.
Det tycker alltfler svenskar.
Klagomålen har fyrdubblats på tio år.

Efter de stora helgerna har vi de stora reorna.
Men svenskarna blir alltmer missnöjda med dem – eller rättare sagt med handelns reklam och upplägg för reorna.

I samband med de stora reorna under åren får Konsumentverket in allra flest klagomål och de ökar snabbt.
Under de senaste tio åren har klagomålen till Konsumentverket fyrdubblats – från 3 700 klagomål år 2008 till fler än 15 000 under 2018.

– Anmälningarna handlar till exempel om att en tv annonserats ut väldigt billigt, men när man kommer till butiken så finns inte varan där. Då blir man i stället erbjuden en annan tv till mycket högre pris, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket till SR.

Förutom lockpriserna handlar klagomålen ofta om att handlare höjer priserna inför reor.
Anmälningarna om vilseledande marknadsföring beträffande pris tillhör de kategorier som ökat.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.