fbpx
Senaste
Årets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Global nedgång för konsument förtroende – viktigt att spara för svenskarna

By on 13 March 2015
3058531-spara-till-semestern-1

VÄRLDEN SNURRAR allt fortare och ekonomin med den. Många år av arbete för återhämtning efter finanskrisen har pågått, även om utvecklingen är positiv på flera sätt är vi ännu inte ute ur krisens efterdyningar. I Sverige har läget varit relativt tryggt, men med geopolitisk oreda världen över är läget blandat. Och faktum är att konsumentförtroendeindex för Sverige gått ned det fjärde kvartalet – en utveckling i led med den globala.

 

Ekonomin i världen har varit under turbulens och utsatts för starka krafter sedan finanskrisen 2007-2008. Efter många år av svår kamp att få den globala ekonomin på rätt köl står vi idag inför en mer splittrad syn på läget. En del länder simmar fortfarande i starka svallvågor efter krisen, medan andra ekonomier har det lite lugnare. Inte minst Sverige har lyckats hålla en stabilitet genom det ekonomiska stormandet. Samtidigt går ingen säker under orosmoln i form av att Kinas ekonomi tycks tappa drivkraft, vilket leder till vaksamhet för utvecklingen världen över. I Sverige har parlamentariskt kaos kastat om förutsättningarna, vilket komplicerar det ytterligare. Svenskarna har med det bland annat fått ta del av motstridiga politiska budskap kring exempelvis privatekonomi från lagstiftande politiker, vilket rört om extra i grytan i vårt annars relativt lugna land.

Nu visar den studie som informations och mätningsföretaget Nielsen gjort att svenskarna väljer att prioritera sparandet när de betalat kostnaderna för de nödvändigaste utgifterna. Kanske inte helt överraskande sett till det globala och inhemska läget. I undersökningen har 30 000 hushåll fått svara på frågor om jobb, ekonomi och framtidstro kring sin privata konsumtion.

Drygt 40 procent av det svenska hushållet uppger att det viktigaste är att spara pengar

– först efter det hamnar poster som heminredning, semester, kläder och att betala av sina lån. En sjättedel anser att de inte har några pengar över att spara eller konsumera efter att de betalat det mest nödvändiga.

Tittar man närmare på sifforna kan man alltså se att drygt fyra av tio prioriterar att spara. Tre av tio lägger pengarna som blir över på heminredning. Lika många – tre av tio – använder pengarna för semester, medan en fjärdedel spenderar dem på kläder. Drygt två av tio väljer att betala av sina lån.

För Sveriges del kan man vid jämförelse mellan tredje och fjärde kvartalet skönja hur utvecklingen ser ut. Där går att konstatera att även om hela 43 procent av hushållen svarat att de ska prioritera sparande efter att ha betalt sina nödvändiga utgifter detta fjärde kvartal, har siffran faktiskt gått ned jämfört med tredje kvartalet 2014. Då var det nämligen 47 procent som svarade att de skulle välja att lägga pengarna på sparande. Gällande heminredning står utvecklingen stilla mellan det tredje och fjärde kvartalet, medan färre nu uppger att de ska spendera pengar på semester.

Under samtliga kvartal 2014, utom det fjärde, minskade antalet hushåll som sade sig sakna pengar att spara eller konsumera efter att de betalat de nödvändigaste utgifterna. Men det fjärde kvartalet gick siffran för denna grupp upp till 16 procent, från 14 procent det tredje kvartalet. Fortfarande ligger nivån dock lägre än de 20 procent som inledde 2014.

Svaren från undersökningen visar också att det som orsakar svenskarna mest oro under kommande halvåret är ekonomin, hälsan och om de kommer att få behålla jobbet. Dessutom visa kvartalet 2014. Från att ha legat på 90 enheter det tredje kvartalet, dalade nationen ner till 85 enheter det fjärde. Det sammanvägda indexet grundar sig i en undersökning av konsumenternas konsumtionsvanor och deras förtroende för arbetsmarknaden och ekonomin.

Globalt sett har konsumentförtroendet det fjärde kvartalet 2014 också gått ner med två enheter på index, till 96, jämfört med föregående kvartal. Detta efter flera kvartal av konsekvent positiv utveckling. Men även om det globala förtroendet fallit något under det fjärde kvartalet 2014 jämfört med det tredje, har index år efter år ändå legat över de 94 enheter som uppmätts före recessionen det tredje kvartalet år 2007.

För Europas del gick index ner två enheter, till 76, under det fjärde kvartalet 2014, jämför med föregående kvartal. Och förtroendet har för mer än hälften av de marknader man mätt globalt gått tillbaka något under det fjärde kvartalet, vilket Nielsens senior vice president Louise Keely säger beror på fortsatt geopolitiska spänningar och viss avmattning av tillväxttaktennför tillväxtmarknader.

Hon säger att även om återhämtningen i Europa är fortsatt svag, och det den senaste tiden förekommit spekulationer om kvantitativa lättnader från den Europeiska centralbanken, så är förtroendet på det hela taget ändå fortfarande på svag uppgång i de flesta ekonomier sett till hur det var för ett år sedan. Detta tyder på att rädslan för att ännu en lågkonjunktur ska drabba euroområdet inte nått konsumenterna i påtagligmening. Det kan jämföras med USA, vars arbetsmarknader fortsätter att återhämta sig, där konsumenternas förtroende gått upp betydligt jämfört med nivån för ett år sedan.

Siffrorna visar enligt Louise Keely att det är en smärre tillbakagång vi ser för detta fjärde kvartal, vilket alltså tyder på en viss ökning av konsumentoro. Men allt som allt har siffrorna förbättrats under hela 2014. En del regioner är helt enkelt inte helt igenom kritiska skeden, däribland eurozonen. Andra ekonomier, som Kinas och Latinamerikanska länders, kan vara på väg in i perioder av långsammare tillväxt under 2015.

 

Reporter: Ebba Persson

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.