Grönt på grillen sommarsuccé i handeln

By on 17 juli 2017
17362565-grillded-vegetables

Mindre med kött – mer och mer grönt. Det handlar om våra grillvanor. Nu kommer ännu ett bevis på att dagligvaruhandeln kan minska mängden flintastekar och fylla på med grillgrönsaker och andra alternativ.

HUI Research har för sjätte gången utsett ”Årets smultron” – en produkt, tjänst eller fenomen med sommarkoppling. Tidigare har Glamping – glamorös camping -, Matresan, Festivalpasset, Urban odling och takterrassen ansetts vara de trendiga produkter som ska belönas med utmärkelsen.

Men nu är det alltså ”Grönt på grillen” som blir Årets smultron 2017. Nästan fyra av tio ungdomar i åldern 18-29 år säger i en undersökning från YouGov att de helst grillar grönsaker.
När Ica lade fram ”Grillrapporten 2017” visade det sig också finnas ett starkt förändrat beteende. 57 procent av de som svarat i undersökningen sade att de ville grilla mer grönt i år – och det handlade inte enbart om sånt som majs, paprika, lök och svamp som tillbehör utan även om grönsaker och vegetariska alternativ som huvudingrediens i det grillade.

Dagligvaruhandeln har inför sommaren 2017 också förberett sig på den här trenden och en stor mängd nya produkter har kommit.
Handeln har statistiken på sin sida. 2016 såldes 51 procent mer frysta vegetariska produkter än 2010 – och färska vegetariska produkter har ökat med mäktiga 2000(!) procent de senaste fem åren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *