fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Grönt på grillen sommarsuccé i handeln

By on 17 July 2017
17362565-grillded-vegetables

Mindre med kött – mer och mer grönt. Det handlar om våra grillvanor. Nu kommer ännu ett bevis på att dagligvaruhandeln kan minska mängden flintastekar och fylla på med grillgrönsaker och andra alternativ.

HUI Research har för sjätte gången utsett ”Årets smultron” – en produkt, tjänst eller fenomen med sommarkoppling. Tidigare har Glamping – glamorös camping -, Matresan, Festivalpasset, Urban odling och takterrassen ansetts vara de trendiga produkter som ska belönas med utmärkelsen.

Men nu är det alltså ”Grönt på grillen” som blir Årets smultron 2017. Nästan fyra av tio ungdomar i åldern 18-29 år säger i en undersökning från YouGov att de helst grillar grönsaker.
När Ica lade fram ”Grillrapporten 2017” visade det sig också finnas ett starkt förändrat beteende. 57 procent av de som svarat i undersökningen sade att de ville grilla mer grönt i år – och det handlade inte enbart om sånt som majs, paprika, lök och svamp som tillbehör utan även om grönsaker och vegetariska alternativ som huvudingrediens i det grillade.

Dagligvaruhandeln har inför sommaren 2017 också förberett sig på den här trenden och en stor mängd nya produkter har kommit.
Handeln har statistiken på sin sida. 2016 såldes 51 procent mer frysta vegetariska produkter än 2010 – och färska vegetariska produkter har ökat med mäktiga 2000(!) procent de senaste fem åren.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.