fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Hållbar påsk hos City Gross

By on 17 April 2019

City Gross har ambitionen att nå en hållbar påsk och passar i samband med påsken på att lyfta att man i likhet med andra delar av dagligvaruhandeln fasar ut ägg från burhöns ur produkter inom de egna varumärkena.

Sedan januari förra året säljer inte City Gross ägg från burhöns och då påbörjades också arbetet med att byta ut burägg som ingrediens i de egna varumärkena Budget och Favorit.
Det arbetet gäller även premiumvarumärket Favorit finfina som tillkommit sedan dess.

– Vi är på god väg att uppfylla målet om att endast ha frigående ägg i våra egna produkter. Senast under 2020 kommer vi att vara klara. Det är ett initiativ som vi redan nu märker uppskattas av våra kunder, säger Annica Hansson Borg som är miljö- och kvalitetschef hos City Gross.

– Ett nära arbete med leverantörerna är viktigt för att kunna möta efterfrågan på ägg från svenska frigående höns. Vi märker att medvetenheten och ansvarstagandet inte bara ökar bland våra kunder, men också hos de som levererar äggen till våra butiker. Förutom större producenter i Sverige arbetar vi med mindre, lokala gårdar med stort hjärta för verksamheten, konstaterar hon.

I övrigt är påsken hos City Gross liksom inom dagligvaruhandeln i övrigt den näst största mathelgen under året och ambitionen hos företaget är att i år slå sina rekord när det gäller försäljning av ett antal traditionella påskrätter.
De noteringar från 2018 man har att slåss emot är 30 ton färdiga köttbullar, 50 ton lax, 44 ton sill och 173 ton ägg och inte minst 102 ton lösviktsgodis.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.