Hälsosamt och vegetariskt trenden

By on 14 March 2018
3290510--

Ett svagt slut på året.
Premiumprodukter som får ge plats för vegetariskt, mellanpris och nyttigt.
Det handlar om Livsmedelsföretagens medlemsföretag.

Organisationen Livsmedelsföretagen har nu presenterat sin sammanfattning av 2017.
Skiftande trender gav ett medelmåttligt år, konstaterar man, och dessutom slutade året svagt omsättningsmässigt.

En tredjedel av medlemsföretagen sålde sämre än väntat 2017 års sista kvartal och endast fem procent sålde mer än man väntat sig.
Sammantaget redovisar Livsmedelsföretagen en marginell volymökning.

Svenskproducerat och premiumvaror är viktiga även nu men framförallt vegetariska och hälsosamma produkter tar alltmer av marknadsandelarna.
28 procent av medlemsföretagen anser vegetariskt ha varit 2017 års hetaste trend – något som bara sju procent ansåg året innan.

Exporten ökade jämfört med 2016.
Den värdemässiga ökningen blev 7,4 procent vilket i volym motsvaras av 2-4 procent.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.