fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Handeln minskade – men ökade

By on 29 April 2019

Dagligvaruhandeln minskade sin försäljning med 2,5 procent under mars 2019.
Det skyller vi på påsken.
Bortser vi från det så ökade försäljningen med 2,8 procent.

Det är den så kallade kalendereffekten och påskens hoppande mellan mars och april som ställer till siffrorna när Svensk dagligvaruhandel redovisar månadsstatistiken.
2018 inträffade påsken i mars och 2019 i april.

Eftersom påsken är vår näst största mathögtid så påverkar det siffrorna markant.
Svensk dagligvaruhandel får därför redovisa en minskad försäljning på 2,5 procent för mars 2019 när man jämför med mars månad 2018.

Det beror alltså uteslutande på påsken.
Kalendereffekten av den beräknas till minus 5,3 procent och det innebär i sin tur att justerat för påskens månadsflytt så ökade försäljningen med 2,8 procent under mars 2019.

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsförsäljningen ökade med 18,3 procent jämfört med samma månad förra året trots att påsken infaller i april i år vilket pekar på en stark utveckling.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.