fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Här är fotbollsmat(ch)en hos Ica

By on 9 juli 2018

Dubbelt så mycket alkoholfri öl.
Nästan 370 procent mer dipp och tre gånger mer chips än normalt.
Så laddade svenskarna inför Sverige-Mexiko, rapporterar Ica.

Sverige är ute ur VM men som vi hängde med och som vi laddade framför tv-apparater och storbildsskärmar så länge det vara.
Ica presenterar nu siffrorna om hur försäljningen ökade timmarna innan Sveriges åttondelsfinal mot Mexiko förra tisdagen.

Snacks, alkoholfri öl, dipp och vindruvor var varorna som ökade drastiskt när vi skulle VM-ladda.
Timmen före match handlade vi mest. Då ökade exempelvis försäljningen av dipp med 370 procent, chips med 300 procent och vi köpte dubbelt så mycket alkoholfri öl som dagen innan.

– Vi kan se att många äter klassiskt TV-snacks som chips och dipp under Sveriges matcher. Många dricker också alkoholfri öl och en del väljer nyttigare alternativ som vattenmelon och vindruvor, konstaterar Paula Frösell som är dietist hos Ica.
– Att umgänge och mat hänger ihop vet vi sedan tidigare och det är ju få saker som kan förena människor så mycket som idrott, säger hon.

Ica är sponsor av Svenska fotbollförbundet och i samband med fotbolls-VM har Ica en insamling till förbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt föreningsliv inom fotbollen. Insamlingen sker genom ett tillfälligt sortiment med 55 varor som säljs på Ica under fotbolls-VM.

– I Ica:s VM-sortiment ingår produkter som hamburgare, pizza och taco vilket har visat sig vara ett bra val av produkter. Pizza är en produkt som är enkel att äta framför teven och den positiva försäljningen kommer hjälpa oss att nå vårt insamlingsmål, vilket känns mycket glädjande, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm.
– I Sverige har vi hittills under VM till exempel ätit 2,3 miljoner blågula hamburgare och 1,1 miljoner förpackningar med eftersnackstomater, berättar han.

Så mycket mer såldes inför Mexiko-matchen
Alkoholfri öl cirka 100 procent
Chips, cirka 300 procent
Dipp cirka 370 procent
Nachochips cirka 100 procent
Ica färsk pizza cirka 150 procent
Vindruvor cirka 30 procent
Vattenmelon cirka 25 procent

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.