Hemköp inför digitala kvitton

By on 16 May 2018
hemkopdigikvitton

Nästan hälften av svenskarna vill ha digitala kvitton.
Endast tre procent sparar sina kvitton efter köp.
Nu inför Hemköp som första matkedja digitala kvitton.

Hemköp var först med att för några år sedan införa kortlöst medlemskap för några år sedan.
Nu blir man första kedja inom dagligvarubranschen att införa digitala kvitton i sina 190 butiker.
Digitala kvitton blir en förmån inom Hemköps bonuskundsprogram som idag når cirka 1,5 miljoner medlemmar.

Enligt alla undersökningar efterfrågar alltfler digitala kvitton. En ny Sifo-undersökning säger att 44 procent av svenskarna hellre får ett digitalt kvitto.

Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, IT-chef på Hemköp.

Endast tre procent av kunderna spar sina papperskvitton efter köpet.
Den stora majoriteten hamnar i pappersåtervinningen snabbt eller i papperskorgar och liknande.

Svensk handels statistik säger att det skrivs ut ungefär 1,7 miljarder papperskvitton i Sverige varje år.
Förbrukningen av papperskvitton motsvarar därmed cirka 60 000 träd årligen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.