Hemköp minskar svinn med mobilen

Samarbetet mellan Hemköp och Karma tar fart.
De senaste veckorna har ungefär 50 butiker gått med i Karma.
Hemköp är därmed den största butikskedjan hos appen som säljer varor med kort datum.

Samarbetet med Karma förenklar för Hemköps kunder att göra en insats för miljön och samtidigt äta god mat, menar Hemköp.
Bra mat med kort hållbarhet säljs till nedsatt pris och därmed räddas mat som annars antagligen hade kasserats.

Sedan samarbetet mellan Hemköp och Karma initialiserades har cirka 50 butiker gått med i Karma och samarbetet ger resultat.
Första månaden Hemköp Plaza i Malmö var med räddade man drygt 700 varor nära bäst-före-datumet och totalt har Hemköp räddats cirka 6 500 varor.

De butiker som nått längst i samarbetet hittills är Hemköp Sabis Fältöversten som varit igång sedan i höstas samt Hemköp Plaza i Malmö och Hemköp i Kalmar.
– Det stora intresset bland våra butiker visar på hur viktig den här frågan är. Matsvinn är resursslöseri och ett stort miljöproblem, konstaterar Maria Nobel som är hållbarhetschef hos Hemköp.
– Att undvika att slänga bra mat i butikerna är högsta prioritet för Hemköp, målet är att ingen mat som går att äta ska behöva kastas.

Även hos Karma är man belåten med hur samarbetet har utvecklats.
– Vi är imponerade av hur snabbt Hemköp har lyckats koppla på så många butiker och över det fantastiska resultatet med så mycket räddad mat, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd för Karma.