Hemköps rekobutik på Torsplan- hälsosamt, ekologiskt och trendsättande

By on 1 september 2015
DSC_3579

I takt med att konsumenternas kunskaper om mat, miljö och hälsa växer kräver nya generationer både mer och bättre service. Hur kan dagligvaruhandeln bäst ge sina kunder det de vill ha? Butikstrender gick på spaning till nyinvigda Hemköps rekobutik på Torsplan, som är Hemköps första renodlat ekologiska butik och tillhörande kafé. En mycket speciell typ av butik här i Sverige.

Butikschef Joseph Kennedy tror att det är viktigt att nischa sig på marknaden. Han ser butiken som ett showroom för eko- och rekosortimentet inom Hemköp. Man valde att lägga butiken på Torsplan i Stockholm, eftersom det är ett framtidsområde som under de närmaste tio åren kommer att växa enormt. År 2025 beräknas det finnas 6 000 bostäder och 50 000 arbetsplatser i den nya stadsdelen. Och redan idag har många kunder ett stort intresse av dessa produkter just här.

– Hemköp har som mål att vara den mest hållbara matkedjan och vi ser den nya satsningen som en viktig pusselbit i det arbetet. Går det bra på Torsplan är tanken att delar av konceptet ska kunna föras in i Hemköpsbutiker runt om i Sverige. Vi hoppas att rekobutiken blir en plats där man kan köpa sitt ekologiska och fairtrade-märkta kaffe, lokalt producerad kallpressad juice och fantastiskt god, nyttig och hälsosam mat. Eller ta ett glas ekovin eller ekoöl på after work med sina kompisar.
Men också en plats där man får nyheter om nya produkter och inspiration kring mat, matlagning och annat för en mer hälsosam och nyttigare livsstil.
För att vara en ekobutik mitt i centrala Stockholm kommer butiken vara mycket prisvärd, säger Joseph Kennedy. Han är född i Kanada och jobbade en tid med inköp och projektledning på Whole Foods regionalkontor i Vancouver. Han ansvarade för torr- och frysvaror samt mejeri, vilket utgjorde ca 30% av den totala försäljningen.
På inköpssidan koordinerade han allt från reklam till kategorigenom – gångar och hanterade partner-säljare. Särskilt trevligt tyckte han att det var att arbeta med små lokala producenter, att få vara med på varumärkenas resa från att vara deras första återförsäljare till att de vann mark hos varujättar i sin givna kategori.
DSC_3751

– Vancouver var en spännande, snabbt växande marknad att få ta del av, och nu ser jag fram emot att ha samma möjlighe – ter här i Stockholm! Jag tror att transpa – rens kring mattillverkning är en ökande angelägenhet. Kunder vill veta vad de äter, var maten kommer från och få tillgång till så mycket information som möjligt, säger Joseph Kennedy. Den 7 maj klipptes det röda bandet och portarna slog upp till den totalt 165 kvadratmeter stora butiken, som bär ett sortiment på cirka 350 varor.

– Jag är väldigt glad över att arbeta med ett nytt team och se deras entusiasm för de produkter vi säljer, och hur de får mer och mer kunskap med tiden. Det är roligt att varje dag förbättra kundupplevelsen genom att lyssna, observera och interagera med kunderna för att se vad som funkar och vad som behöver förändras.
Dessutom är det kul att jobba med leverantörer som är nya för mig och en handfull som är nya för Hemköp. Med dem får vi växa och utvecklas som samarbetspartners, samtidigt som vi bygger upp ett win-win förhållande, säger Joseph Kennedy. Dagen innan invigningen hade presssen bjudits in för att titta på butiken innan öppning, och på kvällen var det VIP-bjudning med mingel och mat för bonuskunder och styrelsemedlemmar. Bland annat var Caroline Berg, nytillträdd ordförande för Axel Johnson på plats.

– Våra leverantörer Johan & Nyström var på plats och gjorde kaffe under dagarna, och Urban Deli hade gjort maten till VIP-kvällen. Goodie bags delades ut både till VIP-gästerna och till de tio första kunderna som handlade den 7 maj, säger Joseph Kennedy. Han vill förenkla för kunden att på ett lättillgängligt sätt hitta prisvärda ekologiska och hälsosamma måltider till frukost, lunch, mellanmål och middag. Produkter som både ingår i vardagens basvaror men som också är trendsättare.
Ambitionsnivån är hög när det gäller kunskapsöverföring och personligt bemötande. Han vill ha en välkomnande, fräsch och spännande butik där människor med en modern livsstil kan finna de hälsoalternativ de söker. Men också en plats där man får nyheter om nya produkter och inspiration kring mat, matlagning och annat för en mer hälsosam och nyttigare livsstil.

– Vi hjälper våra hängivna ekokunder att hitta miljöprodukter, de hälsosamma kunderna att hitta vegan, rawfood och vegetariska alternativ,
och den prismedvetna kunden att välja ekoalternativet. Vi har genomgående letat efter produkter som alla är bäst i sin klass, säger Joseph Kennedy.
Det handlar också mycket om att erbjuda ett stort sortiment av take away-rätter och kafé. Hemköps rekobutik har en kafédel där det finns möjlighet att sitta ner
en stund i en trivsam, färgstark och skön miljö. Man har tagit hjälp av en varumärkesbyrå som har utvecklat utseendet och känslan i butiken.

– Det har varit viktigt med miljötänket och det har inneburit att vi har trä som bas i all butikskommunikation. Utgångspunkten för färger och inredning är ”roligt och lekfullt”. Kaféet ska vara mysigt och trevligt att sitta i. Vi vill inspirera och uppmuntra till nya matupplevelser i en spännande miljö. Min vision är att fortsätta utveckla det vi erbjuder våra kunder och förbättra butiksupplevelsen. Vi jobbar på vår 2.0-plan inför hösten, med en mängd förbättringar för butiken, säger Joseph Kenned.

 Hemköp Reko vid Torsplan i Stockholm.

Hemköps rekobutik Torsplan

Adress: Stationsgatan 80 C, 113 33 Stockholm
Antal medarbetare: 10
Säljyta: 165 kvm
Antal kassor: 2
Öppettider: Vardagar 6.30-20, helger 8-20

Joseph ”Joe” Kennedy DSC_4519

Titel: Butikschef, Hemköps rekobutik Torsplan
Ålder: 36
Familj: Sambon Elin
Fritidsintressen: Springa, vin och mat!

 

 

 

 

 

Redaktörer: Ebba Persson och Johanna Henriksson

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *