H&M testar självbetjäning

Många kedjor gör det redan.
Nu ansluter sig H&M till dem.
I Täby centrum testar man nu självbetjäningskassor.

H&M:s nya test har varit igång en dryg vecka.
I sin butik i Täby centrum har H&M nu fyra självbetjäningskassor där kunden både skannar varan och betalar den utan inblandning av personal.

Från H&M ser man försöket som ett viktigt test som enligt kedjan kan ha positiva effekter både för kunder, personal och klädkedjan.
Personalen slipper vissa monotona arbetsuppgifter, kunder kan känna att de spar tid och för sköta sitt köp utan inblandning av andra och för kedjans del finns naturligtvis ekonomiska och andra fördelar, inte minst i en tid då den fysiska handeln är ansträngd av konkurrensen från e-handeln.

Samtidigt påpekar forskare att en utveckling av det slag H&M nu testar även har negativa effekter.
I konkurrensen med e-handeln är den konkreta kontakten mellan personal och kund ett av den fysiska handelns viktigaste konkurrensmedel och den kan utarmas av en utveckling enligt ovan, menar forskare.