Högre digital kompetens målet

By on 6 november 2017
400x448

Ett projekt i Malmö ska ge butiksinnehavare och handlare en högre digitalkompetens.
Bakom projektet står Malmö Citysamverkan vars vd Pia Sandin säger att målet är att hjälpa handlarna att öka lönsamheten.

Bakgrunden till det skånska initiativet är naturligtvis behovet av en aktiv, digital närvaro hos alla inom alla former av handel, inte minst för att skydda framtiden för den fysiska butiken.
– Butiker måste ha en digital närvaro men vikten av att ha en fysisk butik kommer att finnas kvar, säger Malmö Citysamverkans vd Pia Sandin till DN.
– Däremot kommer den kanske att ha en annan roll, som showroom eller som en upphämtningsplats för varor som beställs på nätet. För att driva människor till butiken kan det komma att behövas någon form av kompletterande service.

Hos andra cityutvecklare och fastighetsbolag ser man behovet av att tänka på ett annat sätt när man jagar hyresgäster till butikslokaler och dylikt.
”Hotet” från den digitala handeln kan göra att man mer behöver se till hela gator eller shoppingstråk när det gäller att välja ny hyresgäster till en lokal, säger Fredrik Wirdenius, vd för Vasakronan, till DN.
– Högst tillväxt runt om i världen finns i städer som är duktiga på att skapa liv och rörelse i city i form av mötesplatser och aktiviteter, påpekar han och det återfaller på hur man väljer hyresgäster, menar Wirdenius.
– Ett mångfaldigt utbud gör stråken mer spännande. Det kan skapa högre hyresintäkter för oss som fastighetsägare på sikt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *