fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Högtryck för skånska gårdsbutiker

By on 2 July 2018
17698833-lund

Det är sommar och sol och semester.
Det ger högtryck för de skånska gårdsbutikerna.
Men det handlar om mer än en sommartrend.

Det finns ungefär 200 gårdsbutiker i Skåne enligt en undersökning LRF gjorde 2016. Dessutom finns ungefär lika många försäljningsställen på gårdar där man inte har butik utan säljer sina produkter under andra former.
Gårdsbutikerna omfattas av samma lagstiftning som andra producenter och försäljare men det finns inga särskilda andrakriterier som ställs på gårdsbutiker.

Som en del av Livsmedelsakademin finns projektet ”Smaka på Skåne” och utvecklingen kring gårdsbutikerna har varit enorm, säger verksamhetsansvarige Jannie Vestergaard till sydsvenskan.se
– Utvecklingen har exploderat. Produktionen är stor här. En gårdsbutik blir ett sätt att tjäna extra pengar och komma i kontakt med kunderna, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsansvarig för ”Smaka på Skåne” som är en del av Livsmedelsakademin.

Besöken i gårdsbutikerna är inte bara för maten eller produkterna utan lika mycket för upplevelsen, säger hon.
– Det har stor betydelse för framför allt folk i städer att kunna åka ut på en tur. Gårdsbutiken kan ha kafé eller restaurang, på vissa kan barnen klappa djuren och så vidare, säger Jannie Vestergaard.
Samtidigt har gårdsbutikerna utvecklat sina koncept, ofta i samarbete.
– Har man själv köttproduktion kan man ta in exempelvis barbecuesås och potatis från ett annat ställe, konstaterar Vestergaard.

Nu har man också arbetat för att få in produkter från vissa gårdsbutiker i ”vanliga” affärer inom dagligvaruhandeln.
Ambitionen är att ge kunderna möjlighet att hitta mer närproducerat av hög kvalité samtidigt som man hjälper producenterna att nå ut bredare.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.