fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Högtryck för skånska gårdsbutiker

By on 2 juli 2018

Det är sommar och sol och semester.
Det ger högtryck för de skånska gårdsbutikerna.
Men det handlar om mer än en sommartrend.

Det finns ungefär 200 gårdsbutiker i Skåne enligt en undersökning LRF gjorde 2016. Dessutom finns ungefär lika många försäljningsställen på gårdar där man inte har butik utan säljer sina produkter under andra former.
Gårdsbutikerna omfattas av samma lagstiftning som andra producenter och försäljare men det finns inga särskilda andrakriterier som ställs på gårdsbutiker.

Som en del av Livsmedelsakademin finns projektet ”Smaka på Skåne” och utvecklingen kring gårdsbutikerna har varit enorm, säger verksamhetsansvarige Jannie Vestergaard till sydsvenskan.se
– Utvecklingen har exploderat. Produktionen är stor här. En gårdsbutik blir ett sätt att tjäna extra pengar och komma i kontakt med kunderna, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsansvarig för ”Smaka på Skåne” som är en del av Livsmedelsakademin.

Besöken i gårdsbutikerna är inte bara för maten eller produkterna utan lika mycket för upplevelsen, säger hon.
– Det har stor betydelse för framför allt folk i städer att kunna åka ut på en tur. Gårdsbutiken kan ha kafé eller restaurang, på vissa kan barnen klappa djuren och så vidare, säger Jannie Vestergaard.
Samtidigt har gårdsbutikerna utvecklat sina koncept, ofta i samarbete.
– Har man själv köttproduktion kan man ta in exempelvis barbecuesås och potatis från ett annat ställe, konstaterar Vestergaard.

Nu har man också arbetat för att få in produkter från vissa gårdsbutiker i ”vanliga” affärer inom dagligvaruhandeln.
Ambitionen är att ge kunderna möjlighet att hitta mer närproducerat av hög kvalité samtidigt som man hjälper producenterna att nå ut bredare.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.