fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Ica kritiseras för ölreklam

By on 27 June 2018

Ica Sverige får kritik av Konsumentverket.
Det handlar om marknadsföring av folköl.
Det utpekade exemplet hänför sig till en butik i Göteborg.

Konsumentverket anser att Ica i det aktuella fallet ”uppmanar konsumenter till bruk av alkohol”.
Därför får Ica kritik. Butikschefen i den aktuella Ica-butiken i Göteborg hänvisar till att kampanjen tagits fram av Ica centralt och att man därför inte ifrågasatt innehållet.

”Konsumentverket anser att påståendena ”köp fler! Spara mer”, ”ta 4 och få 10 %” och ”extrapris” uppmanar konsumenter till bruk av alkohol, då det direkt uppmanar konsumenten att köpa en större mängd. Den iögonfallande grafiska utformningen, samt angivelsen av rabatt förstärker enligt Konsumentverket detta intryck” skriver Konsumentverket i sin bedömning.

”Avseende marknadsföringen anser Konsumentverket att skylten som marknadsför ett 6-pack öl av märket Norrlands guld (3,5%) i proportion till övriga prisangivelser på hyllan är omotiverat stor”, förtydligar man kritiken mot Ica.

Dessutom säger man från verket att det ska iakttas försiktighet när det gäller att betona nedsatt pris på drycker som innehåller alkohol.
Ica har nu till 3 juli på sig för att lämna ett yttrande och redovisa eventuella åtgärder man kommer att genomföra.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.