fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Ica storsatsar på vego

By on 28 January 2019

Ica vill storsatsa på vego.
Tanken är att lansera ett 50-tal nya vegoprodukter kommande år.
Nu tar man hjälp av kunderna – och Facebook.

Ica har, som andra, noterat en ökande efterfrågan på vegetariskt.
Under de senaste åren har Icas försäljning av frysta och färska vegoprodukter ökat med cirka 20 procent per år.

Man noterar även att under 2018 ökade besöken på ica.se som gällde vegorecept med 30 procent.
Halloumistroganoff, lasagne med halloumi och spenat och indiska linsgrytan dhal var för övrigt bland de mest sökta recepten.

Nu vill Ica möta den ökande efterfrågan på vegetariskt med att lansera cirka 50 nya produkter under kommande år.
Bland de produkter man planerar att lansera finns fish-ish filé, panerad halloumiburgare och en ny serie fryst och grönsaksbaserat.

Ica startat även en Facebookgrupp för vegoentusiaster som ett marknadsföringsdrag.
Där ska man kunna vara med och utveckla ytterligare en produkt för lansering under året.

– Det finns ett stort intresse för vegoprodukter och vi ser att det ökar i hela landet och allra mest i södra Norrland, säger Sara Rosendahl som är kategoriansvarig hos Ica.
– Vi vill göra det enklare att välja vego och vi hoppas att vårt växande sortiment inspirerar till att äta det mer och oftare. De främsta anledningarna till att många väljer vego idag är av hälso- och hållbarhetsskäl, konstaterar hon.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.