fbpx
Senaste
Årets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

ICA SUPERMARKET Teg i Umeå

By on 24 May 2015
EdelPhoto

ICA SUPERMARKET Teg i Umeå är nog mest känd under namnet “Superteg” bland kunderna. Och namnet är inte taget från ingenstans – för butiken står ut från mängden med sitt engagerade entreprenörsskap och idérrika sätt att serva kunderna. Med en foodtruck utanför butiken sätts ribban högt, och den fortsätter in i butiken där man exempelvis har chipsbuffé på fredagar. Superteg-maskoten flyger med sin välförtjänta mantel som en symbol för krafter som frisätts med kreativitet och en inställning om att aldrig ge upp – utan istället hitta nya vägar.

Det finns butiker som ger kunden vad de vill ha och så finns de butiker som ger kunden mer än vad den trodde var möjligt. Ica Superteg – eller Ica Supermarket Teg, som butiken officiellt heter – tillhör tveklöst den senare kategorin. Till och med fast säljytan inte är tillräckligt stor för att rymma alla blomstrande idéer. Det tycks som att Superteg helt enkelt inte viker sig för problem – utan hittar vägar runt dem istället.

En annan egenskap som träder fram är den positiva, jordnära inställningen. Ett ledarskap som verkar uppmuntra mer till sammanhållning, inspiration och uppmuntra de anställda att delta aktivt i alla satsningar. Långt bort är känslan av det fötryckande ledarskapet som snarare hämmar, skrämmer och leder till bortfall än utvecklar. Precis som man lär sig om sant ledarskap inom exempelvis hästsport: dominera hästen, som väger ett halvt ton, på ett negativt sätt – och du är rökt. Det handlar istället om att med tydlighet visa vägen, och att vilja få hästen att vilja göra vad du ber den om. Detta är något som verkar gå igen som tänk på Superteg – inte konstigt att de både lyckas och har roligt på vägen dit.

Det märks också när de som arbetar i butiken får tala om sin verksamhet att de är stolta, glada och inspirerade. Så pass att det smittar av sig. Man kan bara gissa vad det gör för kunderna – och vem vill inte handla i en glad butik där de presenterar roliga, nyttiga och välgörande kundlös-ningar titt som tätt? Man måste vara bra sur för att inte bli på bra humör efter ett besök i butiken.

Och mat ska vara glädje. Det är en yn-nest att få sälja produkter som ger positiv genklang i människors liv. Det är en källa till drivkraft, för den som känner att var-dagsslitet blivit rutin till den grad att man tappat leendet på vägen.

Mats Calla är Ica-handlare på Superteg beskriver butiken och området de verkar i, stadsdelen Teg i Umeå:

2 3

– Ica Supermarket Teg är en områdets-butik på Teg i Umeå. Teg är ett välbärgat område, med hög köpkraft. Med mycket hyreshus och villor i närområdet. Butiken är också mycket trafikorienterat läge.

Butiken har en säljyta på 930 kva-dratmeter, en omsättning om cirka 145 miljoner brutto per år och 15 000 kunder per vecka. Strävan är att vara moderna både vad gäller sortiment och teknik, och de ar-betar hårt med att kommunicera ut till kunden på flera sätt och vara så tillgängliga som möjligt.

– Vår slogan är ”Din vardagshjälte på Teg”. Vi vill ha ett högt tryck i butiken, välskyltad, välfylld och bra prissatt, säger han och tillägger att han tror att de nog har den mest välskyltade butiken inom Ica.

Öppettiderna är inte fy skam de heller – från sju på morgonen till tio på kvällen måndag till lördag, och nästan lika gene-röst på söndagar. Fokus ligger även på att kunna erbjuda snabb service i kassan och självscanning. Till det kommer ett brett ut-bud av matlösningar som de tillverkar själv i butiken – allt för att visa kunderna att det är hit man ska gå om man ska handla mat.

Mats Calla själv började som Ica-hand-lare i Luleå 1995 och hade då totalt tre butiker på orten. Sedan blev det Superteg, eller rättare sagt den butik som då ingick under Rimiprofilen och som köptes 1998.

– Under Rimi-tiden jobbade vi upp våra vana med att jobba effektivt med kolonial-sortimentet, vilket vi har med oss än idag, berättar han.Butiken skiljer sig från många andra genom att arbeta med helt egna idéer kring erbjudanden och service. Exempelvis har de en foodtruck – “Matvagnen” – på par-keringen, där de säljer nyttig snabbmat. En idé sprungen ur den begränsade tillgången på säljyta.

– Vi söker sätt att kunna öka vår försälj-ning trots att butiken är mycket trångbodd. En idé om att kunna sälja egna burgare har grott i mig under många år. På sommaren 2013 fick jag kontakt med en tillverkare av ”Food Trucks” nere i Ystad. Sagt och gjort, vi for ner ett par stycken från butiken och beställde en stor vagn, minns Mats Calla, och fortsätter:

– Under resans gång spånade vi fram, med den höga kompetensen vi har i buti-ken med våra fyra kockar, att vi skulle bli speciell med egenlagad mat med fokus på lokalbasvaror och väldigt lite av klassisk korvmoj.

Resultatet blev inte bara en ovanlig typ av service hos dagligvaruaffärer, utan dess-utom en ovanligt genomarbetad sådan – med mat som inte går att få tag på i vilken matvagn som helst.

– Vi vill erbjuda våra kunder hemlagad streetfood med norrländsk touch. Vi har fast meny med pulled pork, chicken fajitas, vår 130-grams supertegsburgare med mera, samt dagens rätt efter en fast veckomeny. Vi försöker i största möjliga mån köpa våra ingredienser från lokal leverantörer. Så som Norrgrönt, Wallgrens potatis, Nord Chark, Delikatess fabriken & Vindelns rökeri.

– All mat i vagnen lagas dagligen i vårt butikskök av utbildade kockar. Vi startade matvagnen i november 2013, och då vi startade upp med vinter och allt vad det innebär var lönsamheten svag fram till våren då vi verkligen kom igång. Vagnen är mycket uppskattad och välbesökt. Under sommarmånaderna erbjuder vi även mjuk-glass och kaffe, berättar Mats Calla.

Dessutom startade de för två år sedan företaget Icarrier med anledning av den begränsade säljytan. På så sätt kan de leverera bland annat fruktkorgar, catering och olika artiklar ur butikssortimentet till kunderna.

Två lysande exempel på hur man kan komma runt problem med hjälp av kreativa lösningar. Att dessutom ha fyra kockar i butiken verkar vara väl investerade pengar – personer som kan höja nivån för butiken ett antal snäpp, om man ser till att ta tillva-ra deras kunskap, kompetens och intresse att hjälpa till. Ännu en tråd tillbaka till hur man med framgångsrikt ledarskap kan lyfta hela arbetsgruppen till nya höjder.

– Vi anställde Joakim Gulliksson till vår köttavdelning, för cirka fem år sedan. Joakim har arbetat på bland annat Gothia Towers samt Rex Restaurang här i Umeå. 2013 blev han Icas Mästerkock. Med Joa-kim fick vi upp ögonen för mat och mat-lagning. Han har kunskap om hur maten ska lagas, vad som krävs. I jämn takt med hjälp av Joakim har vi utvecklat vårt erbjudanden kring färdiglagad mat. I nuläget har vi fyra kockar: Pär, Jennifer, Kristoffer och Joakim.

Idéerna slutar inte med Matvagnen. Inne i buti-ken hittar man flera roli-ga, smarta och uppskatta-de satsningar, som chips-/ snacksbuffé, kakbuffé, Bygg din egna burgare, butikens smoothies, juicer och råsaft och Helgkas-sen. Listan skulle kunna göras ännu längre – minst sagt en uppfinningsrike-dom av rang. Så hur gör de – och var får de alla sina idéer ifrån?

5 4

– Vi ser mycket när vi är ute och far, men sedan har vi många idékläcka-re. Som gärna testar nya smaker.

Vi är inte rädd för att testa nya saker och vi provar gärna, svarar Mats Calla, som avslöjar att man också måste våga ta risken att misslyckas – för det gör man ibland.

– Vi har provat många olika idéer men allt slår inte. Idéer som vi tycker är bra, men som är svåra att sälja in till kund. Till exempel middagslådan: en färdig ugnslåda med till exempel kyckling, sås och grön-saker. Kunden fick även tips på tillbehör, såsom ris, pressad potatis. Kunden behöv-de bara placera lådan i ugnen samt fixa tillbehör, middagen klar på ett kick.

De spinner också vidare på redan etable-rade metoder att introducera roliga servi-cesatsningar, som detta med att använda buffé- och bar-tekniken till mer än sallad.

– Vi har under jul Sillbar, med olika in-lagda sillar på lösvikt. Och vi har Mackba-ren – där kundern själv får fixa sin macka och fylla den med ett gäng olika tillbehör.

Det gäller alltså att våga se saker från nya perspektiv, att dra lösningar till sin spets och tänka ut nya sätt att använda inövade metoder. Att våga och att inte ge upp vid motgångar.

– Många idéer tar lång tid att sätta, man måste vara uthållig. Det tar längre tid än man tror att starta igång med nya saker. Vi har lite nya idéer på vad vi ska testa fram-över. Vill inte avslöja allt, säger Mats med glimten i ögat.

Just att våga ta risken att testa något nytt måste också gälla de anställda, så att de uppmuntras till att engagera sig, ta ansvar och bidra med egna tankar.

– Alla i personalen får stort förtroende och får misslyckas. Det viktiga är att man lär av misstagen. Vi är lyhörda inför perso-nalens idéer och de är delaktiga i många av våra projekt, förklarar han.

– Jag ger stort förtroende till medarbe-tarna, är inte rädd för att prova nya saker, vill att butiken ska utvecklas, ha roligt tillsammans och skrattar mycket, säger han, som dessutom själv satsar mycket på träning och hälsa – vilket ger avtryck i va-let av färdigmat och de andra service-idéerna.

Inte bara personalen verkar ha kul i butiken, utan även kunderna – föga förvånande sett till allt butiken hittar på till glädje för sina besökare.

– Våra kunder är vana vid att det alltid händer något på Superteg. Vi får mycket positiv kritit kring vår mat, att vi slutat med ciga-retter, att det händer mycket både för unga och gamla. Bland annat Bam-se-event, med tipsrunda för barnen, där de fick färglägga teckningar och smaka frukt. Vi har seniorrabatt på tisdagar och under Påsk och Halloween klär vi ut oss och har lite event för kunderna.

Dessutom ser de till att inte slarva med att få ihop en bra kundkommunikation. Det räcker inte med brillianta idéer – relationen till kunderna måste förstärkas genom kontakt med dem på alla sätt och vis. Till exempel har de sett till att schemalägga ungefär tio timmar i veckan för att skriva ett veckobrev till sina kunder, som de anmäler sig till på butikens välutnyttjade Facebook-sida. Schemalägg-ningen gör att de uppnår en kontinuitet på lång sikt. Till veckobrevet kommer kundspecifik marknadsföring, radio- och tidningsreklam, väggskyltar och trotoarpratare.

För Mats Calla och alla på Superteg springer drivkraften till utvecklingen ur den starka viljan att glädja kunderna.

– Att vara en attraktiv butik som erbjuder våra kunder bra matlösningar, underlätta deras vardag. Att jobba tillsammans mot nya mål. Inspirationen föds i att våra idéer uppskattas och slår bland våra kunder. Vi planerar att bygga ut vår butik och ge kö-ket större utrymme, så vi kan erbjuda ännu fler lösningar som underlättar vardagen för våra kunder!, avslutar han engagerat.

Mats Callas heta talltips för succé

► Idéer som Mats Calla tror på inför framtiden är: Mer färdiglagat och mer färdiga lösningar, internethandling samt nya lösningar på att handla snabbt och betala enkelt.

► För att lyckas med genomförande av idéer, kom ihåg: Våga prova och tro på det ni gör – och håll ut! Se till att hålla en kontinuitet.

► Utmaningar att vara beredd på: Håll ut – saker tar tid och man kan alltid stöta på problem, men ge inte upp för det. Ge personalen tid till att utföra jobbet ordentligt. Sätt rutiner och klargör vad förväntas.

 

TEXT: Ebba Persson

BILD: EDELPHOTO

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.