ICA SUPERMARKET Teg i Umeå

By on 24 maj 2015
EdelPhoto

ICA SUPERMARKET Teg i Umeå är nog mest känd under namnet “Superteg” bland kunderna. Och namnet är inte taget från ingenstans – för butiken står ut från mängden med sitt engagerade entreprenörsskap och idérrika sätt att serva kunderna. Med en foodtruck utanför butiken sätts ribban högt, och den fortsätter in i butiken där man exempelvis har chipsbuffé på fredagar. Superteg-maskoten flyger med sin välförtjänta mantel som en symbol för krafter som frisätts med kreativitet och en inställning om att aldrig ge upp – utan istället hitta nya vägar.

Det finns butiker som ger kunden vad de vill ha och så finns de butiker som ger kunden mer än vad den trodde var möjligt. Ica Superteg – eller Ica Supermarket Teg, som butiken officiellt heter – tillhör tveklöst den senare kategorin. Till och med fast säljytan inte är tillräckligt stor för att rymma alla blomstrande idéer. Det tycks som att Superteg helt enkelt inte viker sig för problem – utan hittar vägar runt dem istället.

En annan egenskap som träder fram är den positiva, jordnära inställningen. Ett ledarskap som verkar uppmuntra mer till sammanhållning, inspiration och uppmuntra de anställda att delta aktivt i alla satsningar. Långt bort är känslan av det fötryckande ledarskapet som snarare hämmar, skrämmer och leder till bortfall än utvecklar. Precis som man lär sig om sant ledarskap inom exempelvis hästsport: dominera hästen, som väger ett halvt ton, på ett negativt sätt – och du är rökt. Det handlar istället om att med tydlighet visa vägen, och att vilja få hästen att vilja göra vad du ber den om. Detta är något som verkar gå igen som tänk på Superteg – inte konstigt att de både lyckas och har roligt på vägen dit.

Det märks också när de som arbetar i butiken får tala om sin verksamhet att de är stolta, glada och inspirerade. Så pass att det smittar av sig. Man kan bara gissa vad det gör för kunderna – och vem vill inte handla i en glad butik där de presenterar roliga, nyttiga och välgörande kundlös-ningar titt som tätt? Man måste vara bra sur för att inte bli på bra humör efter ett besök i butiken.

Och mat ska vara glädje. Det är en yn-nest att få sälja produkter som ger positiv genklang i människors liv. Det är en källa till drivkraft, för den som känner att var-dagsslitet blivit rutin till den grad att man tappat leendet på vägen.

Mats Calla är Ica-handlare på Superteg beskriver butiken och området de verkar i, stadsdelen Teg i Umeå:

2 3

– Ica Supermarket Teg är en områdets-butik på Teg i Umeå. Teg är ett välbärgat område, med hög köpkraft. Med mycket hyreshus och villor i närområdet. Butiken är också mycket trafikorienterat läge.

Butiken har en säljyta på 930 kva-dratmeter, en omsättning om cirka 145 miljoner brutto per år och 15 000 kunder per vecka. Strävan är att vara moderna både vad gäller sortiment och teknik, och de ar-betar hårt med att kommunicera ut till kunden på flera sätt och vara så tillgängliga som möjligt.

– Vår slogan är ”Din vardagshjälte på Teg”. Vi vill ha ett högt tryck i butiken, välskyltad, välfylld och bra prissatt, säger han och tillägger att han tror att de nog har den mest välskyltade butiken inom Ica.

Öppettiderna är inte fy skam de heller – från sju på morgonen till tio på kvällen måndag till lördag, och nästan lika gene-röst på söndagar. Fokus ligger även på att kunna erbjuda snabb service i kassan och självscanning. Till det kommer ett brett ut-bud av matlösningar som de tillverkar själv i butiken – allt för att visa kunderna att det är hit man ska gå om man ska handla mat.

Mats Calla själv började som Ica-hand-lare i Luleå 1995 och hade då totalt tre butiker på orten. Sedan blev det Superteg, eller rättare sagt den butik som då ingick under Rimiprofilen och som köptes 1998.

– Under Rimi-tiden jobbade vi upp våra vana med att jobba effektivt med kolonial-sortimentet, vilket vi har med oss än idag, berättar han.Butiken skiljer sig från många andra genom att arbeta med helt egna idéer kring erbjudanden och service. Exempelvis har de en foodtruck – “Matvagnen” – på par-keringen, där de säljer nyttig snabbmat. En idé sprungen ur den begränsade tillgången på säljyta.

– Vi söker sätt att kunna öka vår försälj-ning trots att butiken är mycket trångbodd. En idé om att kunna sälja egna burgare har grott i mig under många år. På sommaren 2013 fick jag kontakt med en tillverkare av ”Food Trucks” nere i Ystad. Sagt och gjort, vi for ner ett par stycken från butiken och beställde en stor vagn, minns Mats Calla, och fortsätter:

– Under resans gång spånade vi fram, med den höga kompetensen vi har i buti-ken med våra fyra kockar, att vi skulle bli speciell med egenlagad mat med fokus på lokalbasvaror och väldigt lite av klassisk korvmoj.

Resultatet blev inte bara en ovanlig typ av service hos dagligvaruaffärer, utan dess-utom en ovanligt genomarbetad sådan – med mat som inte går att få tag på i vilken matvagn som helst.

– Vi vill erbjuda våra kunder hemlagad streetfood med norrländsk touch. Vi har fast meny med pulled pork, chicken fajitas, vår 130-grams supertegsburgare med mera, samt dagens rätt efter en fast veckomeny. Vi försöker i största möjliga mån köpa våra ingredienser från lokal leverantörer. Så som Norrgrönt, Wallgrens potatis, Nord Chark, Delikatess fabriken & Vindelns rökeri.

– All mat i vagnen lagas dagligen i vårt butikskök av utbildade kockar. Vi startade matvagnen i november 2013, och då vi startade upp med vinter och allt vad det innebär var lönsamheten svag fram till våren då vi verkligen kom igång. Vagnen är mycket uppskattad och välbesökt. Under sommarmånaderna erbjuder vi även mjuk-glass och kaffe, berättar Mats Calla.

Dessutom startade de för två år sedan företaget Icarrier med anledning av den begränsade säljytan. På så sätt kan de leverera bland annat fruktkorgar, catering och olika artiklar ur butikssortimentet till kunderna.

Två lysande exempel på hur man kan komma runt problem med hjälp av kreativa lösningar. Att dessutom ha fyra kockar i butiken verkar vara väl investerade pengar – personer som kan höja nivån för butiken ett antal snäpp, om man ser till att ta tillva-ra deras kunskap, kompetens och intresse att hjälpa till. Ännu en tråd tillbaka till hur man med framgångsrikt ledarskap kan lyfta hela arbetsgruppen till nya höjder.

– Vi anställde Joakim Gulliksson till vår köttavdelning, för cirka fem år sedan. Joakim har arbetat på bland annat Gothia Towers samt Rex Restaurang här i Umeå. 2013 blev han Icas Mästerkock. Med Joa-kim fick vi upp ögonen för mat och mat-lagning. Han har kunskap om hur maten ska lagas, vad som krävs. I jämn takt med hjälp av Joakim har vi utvecklat vårt erbjudanden kring färdiglagad mat. I nuläget har vi fyra kockar: Pär, Jennifer, Kristoffer och Joakim.

Idéerna slutar inte med Matvagnen. Inne i buti-ken hittar man flera roli-ga, smarta och uppskatta-de satsningar, som chips-/ snacksbuffé, kakbuffé, Bygg din egna burgare, butikens smoothies, juicer och råsaft och Helgkas-sen. Listan skulle kunna göras ännu längre – minst sagt en uppfinningsrike-dom av rang. Så hur gör de – och var får de alla sina idéer ifrån?

5 4

– Vi ser mycket när vi är ute och far, men sedan har vi många idékläcka-re. Som gärna testar nya smaker.

Vi är inte rädd för att testa nya saker och vi provar gärna, svarar Mats Calla, som avslöjar att man också måste våga ta risken att misslyckas – för det gör man ibland.

– Vi har provat många olika idéer men allt slår inte. Idéer som vi tycker är bra, men som är svåra att sälja in till kund. Till exempel middagslådan: en färdig ugnslåda med till exempel kyckling, sås och grön-saker. Kunden fick även tips på tillbehör, såsom ris, pressad potatis. Kunden behöv-de bara placera lådan i ugnen samt fixa tillbehör, middagen klar på ett kick.

De spinner också vidare på redan etable-rade metoder att introducera roliga servi-cesatsningar, som detta med att använda buffé- och bar-tekniken till mer än sallad.

– Vi har under jul Sillbar, med olika in-lagda sillar på lösvikt. Och vi har Mackba-ren – där kundern själv får fixa sin macka och fylla den med ett gäng olika tillbehör.

Det gäller alltså att våga se saker från nya perspektiv, att dra lösningar till sin spets och tänka ut nya sätt att använda inövade metoder. Att våga och att inte ge upp vid motgångar.

– Många idéer tar lång tid att sätta, man måste vara uthållig. Det tar längre tid än man tror att starta igång med nya saker. Vi har lite nya idéer på vad vi ska testa fram-över. Vill inte avslöja allt, säger Mats med glimten i ögat.

Just att våga ta risken att testa något nytt måste också gälla de anställda, så att de uppmuntras till att engagera sig, ta ansvar och bidra med egna tankar.

– Alla i personalen får stort förtroende och får misslyckas. Det viktiga är att man lär av misstagen. Vi är lyhörda inför perso-nalens idéer och de är delaktiga i många av våra projekt, förklarar han.

– Jag ger stort förtroende till medarbe-tarna, är inte rädd för att prova nya saker, vill att butiken ska utvecklas, ha roligt tillsammans och skrattar mycket, säger han, som dessutom själv satsar mycket på träning och hälsa – vilket ger avtryck i va-let av färdigmat och de andra service-idéerna.

Inte bara personalen verkar ha kul i butiken, utan även kunderna – föga förvånande sett till allt butiken hittar på till glädje för sina besökare.

– Våra kunder är vana vid att det alltid händer något på Superteg. Vi får mycket positiv kritit kring vår mat, att vi slutat med ciga-retter, att det händer mycket både för unga och gamla. Bland annat Bam-se-event, med tipsrunda för barnen, där de fick färglägga teckningar och smaka frukt. Vi har seniorrabatt på tisdagar och under Påsk och Halloween klär vi ut oss och har lite event för kunderna.

Dessutom ser de till att inte slarva med att få ihop en bra kundkommunikation. Det räcker inte med brillianta idéer – relationen till kunderna måste förstärkas genom kontakt med dem på alla sätt och vis. Till exempel har de sett till att schemalägga ungefär tio timmar i veckan för att skriva ett veckobrev till sina kunder, som de anmäler sig till på butikens välutnyttjade Facebook-sida. Schemalägg-ningen gör att de uppnår en kontinuitet på lång sikt. Till veckobrevet kommer kundspecifik marknadsföring, radio- och tidningsreklam, väggskyltar och trotoarpratare.

För Mats Calla och alla på Superteg springer drivkraften till utvecklingen ur den starka viljan att glädja kunderna.

– Att vara en attraktiv butik som erbjuder våra kunder bra matlösningar, underlätta deras vardag. Att jobba tillsammans mot nya mål. Inspirationen föds i att våra idéer uppskattas och slår bland våra kunder. Vi planerar att bygga ut vår butik och ge kö-ket större utrymme, så vi kan erbjuda ännu fler lösningar som underlättar vardagen för våra kunder!, avslutar han engagerat.

Mats Callas heta talltips för succé

► Idéer som Mats Calla tror på inför framtiden är: Mer färdiglagat och mer färdiga lösningar, internethandling samt nya lösningar på att handla snabbt och betala enkelt.

► För att lyckas med genomförande av idéer, kom ihåg: Våga prova och tro på det ni gör – och håll ut! Se till att hålla en kontinuitet.

► Utmaningar att vara beredd på: Håll ut – saker tar tid och man kan alltid stöta på problem, men ge inte upp för det. Ge personalen tid till att utföra jobbet ordentligt. Sätt rutiner och klargör vad förväntas.

 

TEXT: Ebba Persson

BILD: EDELPHOTO

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *