fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Idoler som ställer upp för barnen

By on 16 May 2019

Idrottare, musiker och profiler – med ett gemensamt intresse.
Att göra barns tillvaro bättre.
Nu kommer sex nya idoler i Bris idolkortskampanj tillsammans med Arla.

Bris idolkortskampanj har gjort skillnad för sjätteklassare i 20 år.
Nu vill Arla inspirera barn och unga vid frukostbordet till att våga vara sig själva och klär därför mjölkbaksidorna med de sex idolkorten.

Det är berättelser om hur idolerna blivit utsatta för mobbning, hur de levt med tvångstankar och i depression, och hur de inte vågat vara sig själva som små.
Saker som de nu vill dela med sig av för att uppmuntra barn och unga till att också våga öppna upp sig.

De idoler som medverkar i kampanjen nu är proffsfightern Hamza Bougamza, fotbollsspelaren Kosovare Asllani, friidrottaren Irene Ekelund, ryttaren Nellie Berntsson, influencern Mahmoud Bitar och musikern Ludwig Kronstrand (Hov1).

Idolkorten skickas ut i över 100 000 exemplar och sprids på sociala medier. Nu kommer de även att synas på mjölkbaksidorna.
Mätningar visar att 77 procent av 7-13 åringar läser baksidan på ett mjölkpaket minst en gång i veckan och därigenom är mjölkbaksidan ett av Sveriges mest lästa medier. Inget annat tryckt medium i Sverige har så stor genomslagskraft.

– Genom att placera idolernas berättelser på mjölkbaksidorna vill vi hjälpa till att öppna upp för viktiga samtal och diskussioner i hemmet och mellan vänner. Förhoppningsvis når budskapet ut till fler barn som är i behov av stöd, säger Magnus Fogelström, projektledare för Arlas mjölkbaksidor.

– Sedan 1998 har Bris delat ut över två miljoner idolkort och vi är väldigt glada att idolernas berättelser nu sprids vidare så att ännu fler barn kan nås av budskapet att alla har rätt till en bra barndom, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef hos Bris.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.