Ikea mest värdefulla varumärket

Ikea är Sveriges mest värdefulla varumärke.
Ikeas varumärke uppskattas vara värt 197 miljarder kr.
Tvåa på listan är fortfarande H&M vars värde dock sjunkit.

Det är konsultföretaget Brand Finance, som varje år gör en uppskattning av det ekonomiska värdet av världens större varumärken.
Varumärkesvärdet definieras som nettot av den ekonomiska nytta ägaren skulle få av varumärket om hen licensierade ut användningen av det på den öppna marknaden.

I den bedömningen beräknas Ikeas varumärke vara värt 197 miljarder kr, ohotad etta i Sverige även om värdet sedan förra året sjunkit med fem procent.
Mer än så har tvåan på listan – H&M – sjunkit med minus sju procent med ändå ett kvarvarande värde på 153 miljarder kr vilket förstås är pengar det med…

Sedan följer i tur och ordning Nordea, Ericsson och Telia av ”våra” varumärken.
På den svenska topp 50-listanär Evolution Gaming nykomling och det snabbast växande svenska varumärket värdemässigt där det sedan i fjol ökat med 82 procent.

När det gäller märkenas relativa styrka – vilket avgörs av faktorer som marknadsinvesteringar, igenkänning och bolagens rykte med mera – är H&M fortfarande starkaste varumärket med Swedbank, Handelsbanken, Nordea och Ikea i den ordningen efter sig.