Ikea vill vara helt cirkulärt 2030

By on 14 June 2018
ikea_mid3_52EA91B0-A5CD-11E3-ACD4005056A302E6

Hela möbeljätten Ikea ska bli cirkulär.
Och man ska vara helt cirkulär redan år 2030.
– Vår ambition för 2030 är att ha en positiv påverkan på både människor och miljö samtidigt som Ikea växer, är den radikala målsättningen.

För någon månad sedan avslöjade Göran Nilsson – concept innovation manager hos Ikea – innehållet i strategidokumentet ”Tre vägar framåt” för VA.
– Även om vi har olika strukturer och olika ledarskap har vi ett gemensamt strategidokument som pekar ut riktningen fram till 2025. Det står både Torbjörn Lööf på Inter Ikea, Jesper Brodin på Ingka Holding och Peter van der Pool på Ikea of Sweden och våra styrelser bakom, sade Nilsson då.

– Den utarbetades för ett knappt år sedan och syftar till att göra Ikea mer prisvärt för att nå de människor som inte har råd i dag, tillgängligt för de som inte nås i dag och skapa positiv inverkan på människor, samhället och planeten, sammanfattade han.

Nu konkretiserar man i ett nytt dokument den tredje punkten, att bli helt cirkuär och positiv för planeten till år 2030.
– Vår ambition för 2030 är att ha en positiv påverkan på både människor och miljö (People & Planet Positive), samtidigt som Ikea växer, lyder parollen.

– Tack vare vår storlek har vi möjlighet att inspirera och göra det lättare för mer än en miljard människor att få en bättre vardag, inom planetens gränser, säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, i ett pressmeddelande.

För att bli klimatpositiv kommer Ikea att minska utsläppen av växthusgaser med mer än vad Ikeas värdekedja ger upphov till.
Detta görs genom att drastiskt minska klimatavtrycket från produkter och verksamheter i absoluta termer, lagra och fånga upp koldioxid inom värdekedjan och samarbeta med heminredningsleverantörer inom hela deras verksamhet (inte bara gällande tillverkningen för Ikeas räkning).

– Vi har två saker som vi ska vara duktiga på – att ta fram produkter och att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vi behöver göra bägge sakerna på ett hållbart sätt med tanke på att människan idag konsumerar 1,6 planeter, säger Jonas Carlehed som är hållbarhetschef hos Ikea Retail Sverige, till VA.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.