fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Ilska mot Postnord efter avgiftsbesked

By on 23 augusti 2018

Igår kom beskedet att Postnord från Black Friday till nyår lägger en ny avgift på några kronor per kolli på paketen.
Idag kommer den väntade ilskan från digitalhandeln som är kritiska till Postnords sätt att informera.

För Postnords del handlar det om att dra det man ser som konsekvenser av förra årets Black Friday och e-julhandel.
Dagen efter Black Friday 2017 levererade Postnord 44 procent fler e-handelspaket än året innan – i julhandeln var ökningen 25 procent jämfört med julen 2016.

Nu möter man det här med att inför motsvarande period i år lägga på en avgift på fyra krnor per kolli i ett så kallat kapacitetstillägg.
Det gäller flera av Postnords tjänster och perioden 15 november till 31 december då pengarna ska användas för att öka kapaciteten och hålla servicenivån.

Svensk digitalhandel kommer idag med den väntade invändningen mot beskedet och säger att man visserligen tycker att det är bra att Postnord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna kring jul men att man anser att Postnord skött informationen utan dialog och för sent.

Förra året klarade Postnord med stora ansträngningar, enligt egen uppgift, leveranserna inför julafton men hade kraftiga förseningar tidigare under december.
Under hela månaden kom 88 procent av Postnords e-handelsrelaterade paket fram i rätt tid.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.