Inga flaskhalsar när Noa erövrar världen

By on 27 February 2018
INGRESS

Han tröttnade, sade upp sig från jobbet och tog till flaskan på heltid.
Det blev succé.
Efter 16 länder ska Noa Fridmark nu erövra Sverige.

Fyra smaker.
En mix av aktiva ingredienser, väck med allt onaturligt och ohälsosamt, i med samma ingredienser som grönt te och citronmeliss, lågkalori, naturliga smaksättare och färgämnen.
Avslappnande och avstressande och byggt på tusenåriga traditioner som korsats med modern forskning.
Noa.
Säljs i 16 länder och ska nu på allvar erövra Sverige efter framgångar i till exempel Danmark, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, Japan, Korea och Estland. Förhandlingar om etablering i Kina.
Då har du fått säljsnacket och en snabb faktaruta.
Bakom allt med Noa står Noa Fridmark som fann frid på ömark och lät förnamnet ta plats på flaskan.
Men innan den här texten på allvar börjar låta som ledtråden till nästa dubbelfråga i Melodikrysset backar vi storyn och tar den från början.

Inte roligt alls

På ruta ett ser vi en man som sitter på ett bra jobb med god inkomst, ansvarar för en marknadsföringsbudget på 100 miljoner kr – och tycker att livet suger.
– Jag hade gått den genuina karriärvägen, jobbat som managementkonsult för stora bolag, multinationella bolag och var marknadschef i ett bolag som sysslade med att köpa guld från konsument och var väldigt framgångsrikt.
– Det var nästan…bisarrt lönsamt. Men det handlade bara om att tjäna pengar.
– Alltså de sålde sin själ och jag ville inte sitta kvar i det för även om alla ansåg jag lyckats så kändes det som skit.
Noa sade upp sig.
Rakt över disk.
– Det handlade om att bryta normen för vad som är framgångsrikt, att inte sätta upp på de spelreglerna som fanns och att våga, våga testa.
Ön – ett hundliv?

Noa tog flickvän och hund och flyttade ut på en ö.
– Vi var ensamma där, de enda på ön och vintern var jobbig, minns han.
– Jag fick förpacka min längtan.
Sedan kom idén som fick honom att börja förpacka annat.
– Jag ville ta med mig alla positiva känslor från ön och ge dem en själ i drycken, säger han.
Det blev drycken som vi beskrev här ovan. Och Noa, som skapare och ägare, har förstås inga problem med lovorden.
– Ingredienserna i den sänker puls och blodtryck, citrommelissen gör dig lugn och också mer snabbtänkt.
– Den har helt enkelt samma effekt som yoga och meditation.
Problem längs vägen?
Ja, till en början att han inte hade en susning om hur man gick tillväga.
I oktober 2013 lade han ut ett inlägg på Facebook med frågan;
”Är det någon som vet något om dryck?”
Snabbt marscherat
Tre och ett halvt år senare hade han själv kunnat svara på det inlägget. Med marginal.
Idag finns hans dryck i 16 länder, Noa Potions har lyckats vinna världens största dryckestävling i klassen premiumdryck, totalt sex internationella priser för bland annat världens snygaste mat/dryckförpackning, bästa packaging på Pentawards och några till och förutom Europa även slagit sig fram i Japan och Korea och är på gång i Kina.
Kul, förstås.
Men det Noa verkligen vill nå ut med är att entreprenörsskap – och liv – handlar om att våga.
– Det handlar om hur människor letar efter mening och mer och mer ifrågasätter de normer som vi lever efter idag och de mått vi har på framgång, säger han.
– Noa-flaskan föddes ur beslutet att våga bryta med en norm som gör oss olyckliga och sabbar vår planet, konstaterar han, där framgång mäts i hur mycket du tar från världen och stoppar i egen ficka.
”Lyckligare”
Med Noa och som entreprenör har han en annan ambition.
– Min vision med Noa är att bidra till och skapa en värld där människor är lyckligare genom att göra det som är meningsfullt för dem, oavsett vad andra tycker.
Stå upp för sina värderingar, var en god spelare, typ.
– Jag vill visa att vi på Noa kan driva ett bolag där vi är sanna mot våra värderingar och är en god kraft i samhället, säger Noa Fridmark som i ämnet faktiskt varit inbjuden och talat i FN-högkvarteret i New York när Paris-avtalet om klimatfrågorna undertecknades.
Rådet till andra med entreprenörsdrömmar och idéer?
– Våga! Testa! Försök! Satsa!
– Du kommer inte att ångra att du försökte – men du kommer ångra dig en dag om du aldrig testade och tog chansen.
– Allvarligt talat; vad har du att förlora?
Lika och olika

När vi talar med Noa Fridmark har han några arbetsfyllda dagar i Belgien och Nederländerna innan han ska koppla av med en weekend i Amsterdam med sambon.
– Två likartade grannländer som ändå är väldigt olika, sammanfattar han.
– I Nederländerna har du stora kedjor och stora dryckeskylar, det ser ut som i Sverige, men i Belgien är dryckeskylarna små och det finns bara fragment av de här stora dominerande kedjorna, säger Noa och låter som om han är lika charmad av båda varianterna.
Nu ska Sverige erövras på allvar.
Ett stort antal bloggare har förberett satsningen och erövringen.
Men oberoende av utfallet konstaterar Noa Fridmark att det finns ett par saker som är viktigare än de ekonomiska framgångarna och bör vara det för alla som satsar på att förverkliga sina drömmar.
– Vi vill vara ett bra företag och en bra kraft i samhället.
– Två gånger har jag riskerat företaget för att det har kunnat ta fel riktning…men det viktigaste är att det ska kännas rätt när man ser sig själv i spegeln.
Eller när man kan visa att – trots domedagsprofetior – faktiskt kan bli succé även när man tar till flaskan.
För med en dryck som gjort succé i 16 länder och rinner nerför struparna där kan man ju faktiskt hävda att allt flyter…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.