fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Karma och Matsmart cirkulära toppar

By on 29 juni 2018

Intresset för den cirkulära ekonomin ökar hela tiden.
Ett antal svenska startups har lanserat sig inom området.
Två av dem som nått framgång är matrelaterade.

När VA listar fem svenska startups som nått framgång inom den cirkulära ekonomin och när det gäller att få oss att skrota slit-och-släng-mentaliteten och konsumera hållbart är två av dem inom matsektorn.

När nu storföretag som Ikea och H&M vill förändra sig mot ett mer cirkulärt och klimatneutralt förhållningssätt finns startups och relativt nyetablerade företag som redan hunnit långt i resan.
Karma och Matsmart är två av dem, båda tidigare omskrivna av Butikstrender.

Karma är appen som hjälper restauranger och butiker att minska sitt svinn genom att sälja överblivna måltider och produkter till människor till reducerat pris.
Kunden köper själv varan/måltiden genom appen och hämtar sedan också själv upp den.

Karma har idag drygt en kvarts miljon användare i Sverige och har nu lanserat tjänsten i London.
I Sverige har man den här vägen sett till att över 200 000 måltider kommit till nytta istället för att slängas.

Matsmart är en annan profil på området och har vid det här fallet sex år på nacken.
Matsmarts idé är att sälja och distribuera matvaror och annat som annars skulle ha kasserats för att det närmar sig  bäst-före-datum, för att det är fabrikationsfel eller feltryck på förpackningar och så vidare.

Dessa produkter säljer istället Matsmart med 20-90 procents rabatt.
Nyligen inledde man ett samarbete med skönhetsmärket Löwengrip Care & Color utifrån samma premisser.

Matsmart omsätter idag cirka 200 miljoner kr på årsbasis.
Såväl Ikea som Axel Johnson har under det senaste året investerat i Matsmart.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.