Kenneth Bengtsson tar sikte mot nya mål

By on 12 april 2012
Kenneth Bengtsson

I 37 år har han jobbat i Ica.
Men nu tar ICA:s koncernchef Kenneth Bengtsson, 51 sin kamera och går.
—Jag gillar verkligen att fotografera. Jag gav alla i koncernledningen en varsin fotobok i present, säger han när Butikstrender träffar honom den näst sista dagen på jobbet innan han tar sikte mot nya mål.

Han började som säckbärare på Ica-butiken hemma i Ljungby. Och gick sedan hela vägen upp till att bli chef för hela koncernen.
—Jag har haft en fördel i min bakgrund, jag kan lätt sätta mig in hur handlarna har det, säger han.
Icas huvudkontor ligger på Svetsarvägen 16 i Solna. Ingången från gatan är densamma som till en stor ICA Maxi-butik.
Det visar sig vara en tanke bakom det.
—Vi på Ica har alltid legat nära kunden, det är kunden som styr vår verksamhet. Genom att ha huvudkontoret så nära en butik blir vi påminda om varför vi finns. Vi kan också bara gå en trappa ner och se hur saker vi beslutar fungerar i verkligheten, säger han.
Det är hänt osannolikt mycket under Kenneth Bengtsson tid i ICA. För 20 år sedan fanns det kanske 5 000 artiklar i en stormarknad, idag har en Ica Maxi 30 000 till 45 000 artiklar.
—Det har varit en enorm utveckling och Ica har haft en positiv utveckling hela vägen, säger han.
Vad är det mest positiva minnet han kommer att bära med sig?
—Det finns så många minnen. Men något jag är stolt över är Ica- -bankens utveckling. Vi var tidiga och det var jobbigt i början. Men idag är banken i princip utan skulder och vi ligger tvåa after Länsförsäkringar när det gäller vilka bankkunder som är mest nöjda. Och Ica ska nog klara att ta en första plats där också.
En annan sak han gärna lyfter fram och är stolt över är den mediala kommunikationen. Ica-Stig och hans vänner finns det nog ingen svensk som inte känner till.
—De är inne på elfte året nu. Hans Mosesson som gör Ica-Stig höll faktiskt ett tal till mig på min 50-årsdag ifjol. Han sa; ”Kenneth, när jag träffade dig var jag en seriös, underbetald skådespelare, nu är jag en oseriös, överbetald skådespelare. Du har förstört mitt liv”, säger Kenneth Bengtsson och skrattar gott.
—Vi ville med Ica-Stig visa Ica:s grundvärderingar med Ica-handlaren i centrum. Vi har också varit självironiska och drivit med oss själva vilket jag tror har uppskattas, säger han.

51 år ung har Kenneth Bengtsson ändå varit 37 år i ICA. —Jag har gått hela vägen från grunden, säger han.

51 år ung har Kenneth Bengtsson ändå varit 37 år i ICA.

När den så kallade köttfärsskandalen briserade (någon anställd tappade köttfärs på golvet och plockade upp det och det avslöjades i tv) använde man serien på ett annorlunda sätt.

—Vi avbröt serien en vecka och gick istället in med reklam som visade vad vi gjorde åt det här problemet. Då visade vi att det var inget att skämta om, nu var det allvar, säger han.
Ica har också fått kritik under årens lopp. Det finns de som anser att Ica är för dominerande på marknaden inte minst.
—Ungefär var tredje år dyker det där upp. Vi är nog det mest granskade företaget i Sverige. Men det slutar alltid med att vi inte betraktas som för dominerande och att det faktiskt finns en stor konkurrens för oss. En konkurrens som man ofta glömmer bort är att Ica-handlarna också konkurrerar med varandra, säger han.
Satsningen på de egna varumärkena har också fått en del kritik, att det skulle missgynna leverantörerna.
—Jag tror det där börjar lägga sig. Vi pratade ju om det där hur många fler artiklar som finns i en butik idag så marknaden för leverantörer har ju växt otroligt. Idag har vi kanske 20 procent egna varumärken, många länders livsmedelskedjor har 40-50 procent.
Kommer satsningen på egna varumärken att fortsätta, hur stor andel kommer att vara EMV?
—Det är svårt att sia om. Men i Sverige tror jag att det går någon gräns runt 25 procent, säger han,
Finns det något han ångrar, något som inte gick som det skulle?
—Det finns säkert en del. Men det jag minns bäst är att vi körde igång e-handel under en period. Vi gick med stora förluster och lade ner efter två år. Det kan jag ångra, vi borde nog ha varit uthålligare där.
Vad tror han då om framtiden för dagligvaruhandeln?
—Det är svårt att sia om det också. Jag kom ihåg en guru som för cirka 12 år sedan sa; ”Om några år kommer sex av tio svenskar att använda internet”. Han hade ju fel men det värsta var att nästan alla på mötet ansåg att han överdrev.
Men en liten framtidsbild vågar han sig ändå på.
—Det är otroligt viktigt att följa e-handelsutvecklingen. Det kan nog bli att alltfler handlar på det sättet och då måste man svara upp på det.
Han nämner också det som Tesco gör i Sydkorea.
—De har skapat en virtuell stormarknad på tunnelbaneväggarna i Seoul. Anslagstavlor har satts upp med bilder på frysdiskar och hyllor. Så kan man klicka sig fram med hjälp av qr-koder. Sedan kanske han kommer till en annan station eller hemstationen så kan man klicka färdigt sin beställning. Sedan avsluta och så kommer varorna hem. Så vad vet man om framtiden,
—Det var en kollega till mig som frågade vad jag skulle göra och jag svarade; ”Jag tänkte bli Ica-handlare igen, har du någon vägg att sälja”, säger han.
Men det finns också, kanske mer seriösa, framtidsplaner.
Sedan två år är han Svensk Näringslivs ordförande och det kommer han nu att ägna mer tid åt.
—Det kommer nog att bli en del annat styrelsearbete. Jag är också intresserad av nya framtidsinriktade företag som jag skulle kunna jobba med och kanske satsa lite egna pengar i också. Jag tror att erfarenheterna från Ica som alltid jobbat nära kunden på riktigt kan vara nyttiga för företaget i andra branscher. Att våra handlare äger och driver butiken samtidigt som vi har en central organisation är något som många har försökt men få har lyckats med, säger Kenneth Bengtsson.
Men vi på Butikstrender vill gärna varna för att lämna några kartonger på golvet på hans framtida arbetsplatser.
—Har man växt upp i butik som jag har gjort så blir det automatiskt att jag plockar upp kartonger som ligger på golvet. Jag är nog en butiksnörd, konstaterar han.

 

 

Foto: Ulf Lodin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *