fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Kenneth Bengtsson tar sikte mot nya mål

By on 12 April 2012
Kenneth Bengtsson

I 37 år har han jobbat i Ica.
Men nu tar ICA:s koncernchef Kenneth Bengtsson, 51 sin kamera och går.
—Jag gillar verkligen att fotografera. Jag gav alla i koncernledningen en varsin fotobok i present, säger han när Butikstrender träffar honom den näst sista dagen på jobbet innan han tar sikte mot nya mål.

Han började som säckbärare på Ica-butiken hemma i Ljungby. Och gick sedan hela vägen upp till att bli chef för hela koncernen.
—Jag har haft en fördel i min bakgrund, jag kan lätt sätta mig in hur handlarna har det, säger han.
Icas huvudkontor ligger på Svetsarvägen 16 i Solna. Ingången från gatan är densamma som till en stor ICA Maxi-butik.
Det visar sig vara en tanke bakom det.
—Vi på Ica har alltid legat nära kunden, det är kunden som styr vår verksamhet. Genom att ha huvudkontoret så nära en butik blir vi påminda om varför vi finns. Vi kan också bara gå en trappa ner och se hur saker vi beslutar fungerar i verkligheten, säger han.
Det är hänt osannolikt mycket under Kenneth Bengtsson tid i ICA. För 20 år sedan fanns det kanske 5 000 artiklar i en stormarknad, idag har en Ica Maxi 30 000 till 45 000 artiklar.
—Det har varit en enorm utveckling och Ica har haft en positiv utveckling hela vägen, säger han.
Vad är det mest positiva minnet han kommer att bära med sig?
—Det finns så många minnen. Men något jag är stolt över är Ica- -bankens utveckling. Vi var tidiga och det var jobbigt i början. Men idag är banken i princip utan skulder och vi ligger tvåa after Länsförsäkringar när det gäller vilka bankkunder som är mest nöjda. Och Ica ska nog klara att ta en första plats där också.
En annan sak han gärna lyfter fram och är stolt över är den mediala kommunikationen. Ica-Stig och hans vänner finns det nog ingen svensk som inte känner till.
—De är inne på elfte året nu. Hans Mosesson som gör Ica-Stig höll faktiskt ett tal till mig på min 50-årsdag ifjol. Han sa; ”Kenneth, när jag träffade dig var jag en seriös, underbetald skådespelare, nu är jag en oseriös, överbetald skådespelare. Du har förstört mitt liv”, säger Kenneth Bengtsson och skrattar gott.
—Vi ville med Ica-Stig visa Ica:s grundvärderingar med Ica-handlaren i centrum. Vi har också varit självironiska och drivit med oss själva vilket jag tror har uppskattas, säger han.

51 år ung har Kenneth Bengtsson ändå varit 37 år i ICA. —Jag har gått hela vägen från grunden, säger han.

51 år ung har Kenneth Bengtsson ändå varit 37 år i ICA.

När den så kallade köttfärsskandalen briserade (någon anställd tappade köttfärs på golvet och plockade upp det och det avslöjades i tv) använde man serien på ett annorlunda sätt.

—Vi avbröt serien en vecka och gick istället in med reklam som visade vad vi gjorde åt det här problemet. Då visade vi att det var inget att skämta om, nu var det allvar, säger han.
Ica har också fått kritik under årens lopp. Det finns de som anser att Ica är för dominerande på marknaden inte minst.
—Ungefär var tredje år dyker det där upp. Vi är nog det mest granskade företaget i Sverige. Men det slutar alltid med att vi inte betraktas som för dominerande och att det faktiskt finns en stor konkurrens för oss. En konkurrens som man ofta glömmer bort är att Ica-handlarna också konkurrerar med varandra, säger han.
Satsningen på de egna varumärkena har också fått en del kritik, att det skulle missgynna leverantörerna.
—Jag tror det där börjar lägga sig. Vi pratade ju om det där hur många fler artiklar som finns i en butik idag så marknaden för leverantörer har ju växt otroligt. Idag har vi kanske 20 procent egna varumärken, många länders livsmedelskedjor har 40-50 procent.
Kommer satsningen på egna varumärken att fortsätta, hur stor andel kommer att vara EMV?
—Det är svårt att sia om. Men i Sverige tror jag att det går någon gräns runt 25 procent, säger han,
Finns det något han ångrar, något som inte gick som det skulle?
—Det finns säkert en del. Men det jag minns bäst är att vi körde igång e-handel under en period. Vi gick med stora förluster och lade ner efter två år. Det kan jag ångra, vi borde nog ha varit uthålligare där.
Vad tror han då om framtiden för dagligvaruhandeln?
—Det är svårt att sia om det också. Jag kom ihåg en guru som för cirka 12 år sedan sa; ”Om några år kommer sex av tio svenskar att använda internet”. Han hade ju fel men det värsta var att nästan alla på mötet ansåg att han överdrev.
Men en liten framtidsbild vågar han sig ändå på.
—Det är otroligt viktigt att följa e-handelsutvecklingen. Det kan nog bli att alltfler handlar på det sättet och då måste man svara upp på det.
Han nämner också det som Tesco gör i Sydkorea.
—De har skapat en virtuell stormarknad på tunnelbaneväggarna i Seoul. Anslagstavlor har satts upp med bilder på frysdiskar och hyllor. Så kan man klicka sig fram med hjälp av qr-koder. Sedan kanske han kommer till en annan station eller hemstationen så kan man klicka färdigt sin beställning. Sedan avsluta och så kommer varorna hem. Så vad vet man om framtiden,
—Det var en kollega till mig som frågade vad jag skulle göra och jag svarade; ”Jag tänkte bli Ica-handlare igen, har du någon vägg att sälja”, säger han.
Men det finns också, kanske mer seriösa, framtidsplaner.
Sedan två år är han Svensk Näringslivs ordförande och det kommer han nu att ägna mer tid åt.
—Det kommer nog att bli en del annat styrelsearbete. Jag är också intresserad av nya framtidsinriktade företag som jag skulle kunna jobba med och kanske satsa lite egna pengar i också. Jag tror att erfarenheterna från Ica som alltid jobbat nära kunden på riktigt kan vara nyttiga för företaget i andra branscher. Att våra handlare äger och driver butiken samtidigt som vi har en central organisation är något som många har försökt men få har lyckats med, säger Kenneth Bengtsson.
Men vi på Butikstrender vill gärna varna för att lämna några kartonger på golvet på hans framtida arbetsplatser.
—Har man växt upp i butik som jag har gjort så blir det automatiskt att jag plockar upp kartonger som ligger på golvet. Jag är nog en butiksnörd, konstaterar han.

 

 

Foto: Ulf Lodin

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.