fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Keso – nu klimatvänligt packad

By on 18 April 2019

Under april lanserar Arla Keso i ny förpackning.
Plastbägaren byts ut mot en pappersfiberbägare och får ny design.
Den nya bägaren ger 60 procent lägre klimatpåverkan, enligt Arla.

Keso, ursprungligen en amerikansk innovation, lanserades i Sverige 1958 och kunde rentav ha dykt upp i de svenska butikerna tidigare än så.
Keso, vars namn kommer från en försvenskning av spanska ordet för ost, queso, upptäcktes av Mjölkcentralens direktör Gösta Winberg vid en resa i USA 1945 då han hittade cottage cheese på butikshyllorna.

Men nu, som 61-åring, får Keso ny förpackning och ny design och åtminstone det förstnämnda av miljö- och klimatskäl.
Den hittillsvarande plastbägaren byts nämligen ut mot en pappersfiberbägare vilket ger en 60 procent lägre klimatpåverkan av förpackningen, enligt Arla.

Sett till hur mycket Keso som säljs i Sverige motsvarar det på ett år 560 ton mindre koldioxid eller, jämför Arla, med koldioxidutsläppen från 17 miljoner nyproducerade plastkassar.
Från och med april sker bytet till nya förpackningar och det genomförs under 2019 för hela Keso-sortimentet.

Samtidigt får Keso en ny design som enligt Arla är ”tydligare och modernare” och där cirkeln tillkommer som ”designelement”.
– Cirkeln är en våra äldsta symboler och står för helhet och balans, något som även varumärket Keso står för, skriver Arla.

– Eftersom Keso är en av våra storsäljare så kan vi tack vare den nya bägaren minska vår klimatpåverkan avsevärt, konstaterar. Magdalena Falk hos Arla foods belåtet.
Att minska förpackningarnas klimatpåverkan och nå klimat netto noll klimatpåverkan år 2045 är en del av Arlas miljöstrategi. Klimatpåverkan från förpackningarna ska ha minskat med 25 procent fram till 2020, jämfört med 2005.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.