Kickoff ska öka tillväxten för livsmedel

En hel dag i matens tecken och nu ska svensk mat få ett lyft.
Den här dagen var en kickoff vår livsmedelsstrategi, säger Vreta klusters vd Helene Oscarsson.

Drygt 130 personer fanns på plats och när rubriken var ”Världens viktigaste dag” var det kanske inte konstigt.
– Intresset var stort, alla med samma intresse – att öka tillväxten inom den svenska livsmedelsproduktionen, säger Helene Oscarsson, vd på Vreta Kluster.

Det var där temadagen genomfördes och producenter och beslutsfattare på plats diskuterade hur man kan lösa upp de hinder som finns för att svensk mat ska få en ännu större roll, inom landet och på export.

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning, fanns också på plats och hon talade om hur märkningen ”Från Sverige” gör det enklare för konsumenterna i butiken.
Ett längre snack med henne hittar du i Butikstrender 2/2018.

Vi fick också lyssna till några lokala framgångssagor, bland dem Hermelins grönsaker från Östergötland.
Det är ett företag som går mot strömmen genom att göra det de tror på och skippa grossistledet.
Ett annat lyckat exempel på plats var Wellnox som säljer under varumärket Rå och som på några år lyckats mångdubbla sin försäljning.

– Det finns fantastiskt mycket att lära av de här framgångssagorna, säger Helene Oscarsson.
– Att de delar med sig av sina strategier och framgångar så generöst är mycket värdefullt för andra företag och aktörer i branschen.