Klimatkompenserar e-matsleveranser

By on 12 december 2017
b5656ec8240d80f5_400x400ar 2

Hemköp tar nu ett nytt miljöinitiativ och kommer som första svenska dagligvarukedja att klimatkompensera sina hemleveranser av mat.

Idag kom beskedet att Hemköp tar ett nytt initiativ när det gäller klimatkompensation. Man väljer att nu klimatkompensera sina leveranser från butik till kund när det gäller beställningar av matvaror via hemkop.se

Klimatkompensationen sker genom stöd till mer hållbara betesmarker, i det här fallet i Mongoliet, meddelar Hemköp.
Tanken är att förbättra lokala miljöer och biologisk mångfald, säger Hemköp som samordnar det hela via företaget Zeromission som hanter klimatkompensationen.

– Vi är stolta över att ta ett helhetsgrepp kring hemleveranserna för att ta ansvar hela vägen hem till kunden, säger Maria Nobel som är hållbarhetschef hos Hemköp.
– Det här är ett första steg och vi ser över hur vi på fler sätt kan göra både butik och näthandel mer klimatsmart. Här är klimatkompensationen en viktig del.

Sedan tidigare klimatkompenserar Hemköp sina tjänsteresor och genom egna varumärket Såklart. Hela Axfood har målet att bli klimatneutralt år 2020.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *