fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Klimatpåverkan inte så viktigt?

By on 15 April 2019

39 procent av svenskarna tycker att klimatpåverkan är en viktig aspekt när de handlar.
Med de andelen tillhör vi dem som bryr sig minst.
Såväl EU-medborgare i snitt som kineser och amerikaner är mer engagerade.

Det är Europeiska investeringsbanken som låtit göra en ny undersökning om hur viktigt man tycker att klimatpåverkan är när man handlar.
Enligt den tycker inte ens fyra av tio svenskar att det är en speciellt viktig faktor.

39 procent av svenskarna säger i undersökningen att eventuell klimatpåverkan är viktig eller mycket viktig som faktor när de konsumerar.
Vill man ha en relation på den andelen kan vi konstatera att snittet bland EU-medborgarna i samma undersökning är 67 procent och lägre än bland kineser och amerikaner där 57 procent säger att klimatpåverkan är en viktig aspekt.

Sverige rankas visserligen nyligen i en klimatrapport som världens bästa land när man väger in förnybar energi, utsläpp av växthusgaser och klimatbaserade riktlinjer men i konsumtion tillhör vi värstingarna.
Skulle hela världen konsumera som svenskarna skulle det enligt WWF behövas fyra jordklot och enligt Chalmers flyger svenskarna fem gånger så mycket som det globala genomsnittet.

Nu kommer alltså dessutom beskedet att vi enligt en undersökning inte bryr oss så mycket om klimatpåverkan när vi handlar och konsumerar.
Skillnaderna mellan europeiska länder i undersökningen är stora – Sveriges 39 procent som tycker klimatpåverkan är viktig kan till exempel även jämföras med Rumäniens andel på 82 procent, Italiens på 70 procent och Nederländernas notering 76 procent.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.