fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Kundnytta med reklam i hyllorna


By on 5 February 2018
Beautiful caucasian woman shopping groceries at supermarket.

Mer digital marknadsföring i butik = reell kundnytta information och marknadsföring – och en utvecklad sådan.
Det ser Jens Nordfält framför sig inför 2018.
– Det här är reell kundnytta, konstaterar forskaren och doktorn i butiksmarknadsföring.

Nästa stora ”slagfält” i marknadsföringen? Kanske är det butikshyllorna. En marknadsföring som når alla i köpögonblicket och som kan kommunicera effektivt och flexibelt. Sweetspot är ett exempel.
Sweetspot har under 2017 lanserat ett nytt digitalt system för kommunikation med rörligt material – i butik och så nära köpögonblicket som möjligt.
Sweetspot ser systemet –

Abstract blurred people shopping in supermarket, urban lifestyle concept

Abstract blurred people shopping in supermarket, urban lifestyle concept

Sweetspot Vision – som ett nytt sätt att kunna aktivera den plats i butiken där konsumenten normalt söker sin vara.
– Rörligt media i en butikshylla väcker över 100 procent mer uppmärksamhet än traditionell print som rabattkuponger eller vippor, hävdar Sweetspot i ett pressmeddelande där man även påpekar att skärmas budskap uppdateras över internet vilket gör att man kan få träffsäkra, riktade och anpassade erbjudanden 365 dagar om året.

Når även ”nej tack”
Att digital marknadsföring i butikshyllan dessutom når även dem som har ”Reklam? Nej tack!” på brevlådan hemma och dem som slänger samma direktreklam direkt i pappersåtervinningen påpekar man inte men det är naturligtvis även en aspekt när det gäller räckvidd och att nå ut.
Sweetspot pekar även på en annan aspekt av marknadsföring i butikshyllan.
– Idag läggs mycket fokus på kampanjperioder med second placement som gavlar och kampanjtorg och det är lätt att säljkårer till dagligvaruhandeln glömmer bort de reguljära hyllorna.
Just aspekten med den tredjedel av konsumenterna i många kommuner vilka väljer bort direktreklamen är också något som Jesper Friman, stormarknadschef hos Coop Forum i Bäckebol, Göteborg, tar upp när Sweetspot demonstrerar sitt system.
Friman tror att butiksaktiviteter och erbjudanden i butik blir alltmer viktiga i jämförelse med veckoblad och annan direktreklam.
– De konsumenter som på sin brevlåda tackar nej till reklam får ju ändå inte dessa och de är många, säger Jesper Friman.
Där har media i butikshyllan en nisch, anser han.
– Allt det material som leverantörerna vill visa, i annonser, i tv-reklam och på internet återkommer i butikshyllan, påpekar han.

2/3 av köpbesluten
Ska man teoretisera det här är det ju så att konsumenter i butik har en mängd olika intryck och information att relatera till vid varje besök – och de är därför selektiva till vad som fångar deras uppmärksamhet.
Men enligt stora undersökningar tas 65 procent av alla köpbeslut på plats i butiken och det sker trots att man har en tydlig bild i förväg av vad man vill köpa.
Det innebär att med rätt exponering i butik och rätt typ av profilering på rätt plats kan man påverka konsumentens köpbeslut.
Rörliga media i butikshyllan är alltså en metod att fylla det tomrum som Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, forskningsansvarig på Hakon Swenson-stiftelsen och författare, kallat ”the need gap”.
Den bästa metoden att fånga konsumentens uppmärksamhet och sticka ut i butiken är att använda digital signage, rörligt material.
Rörligt material lyfter fram och gör ditt varumärke, din produkt, till en inspiratör som påverkar och uppmuntrar till fler köp.

Fångar bättre
Jens Nordfält utvecklar resonemanget när Butikstrender talar med honom.
– Rörliga media är bättre på att fånga vår uppmärksamhet, konstaterar han.
Potentialen för till exempel dagligvaruhandeln är enormt stor och Jens Nordfält ger ett exempel.
– 80 procent av alla kunder i butiken ska handla middag men har inte riktigt bestämt sig.
Det ger möjlighet att kombinera rörliga media med ett personifierat budskap, påpekar han och vi talar om möjligheten att till exempel nyttja terminaler i entrén till butiken eller stormarknaden.
– Receptsök verkar vara uppskattat och något kunderna gillar och när jag då söker på recept kan man låta köphistoriken spela en roll. Har jag handlat mycket asiatiskt så kan jag få köp- och receptförslag med den inriktningen.
I hyllorna kan sedan rörliga media lyfta fram varumärken och produkter på ett tydligt sätt och påverka köpbeslut och kanske också vänja oss lite mer vid typen av budskap.
– Det finns en liten automatisk skepsis hos konsumenterna mot det digitala, säger Jens Nordfält.

”Mer effektivt”
Hos Sweetshop ser man även den digitala exponering som ett sätt att utnyttja butikens ytor på ett mer effektivt sätt. Samtidigt som många handlare upplever vissa hyllsektioner som trånga och att det saknas utrymme så är ofta de översta hyllorna mindre effektiva för försäljning – placeringen är för hög och varor som står där blir ofta kvar.
Det resonemanget ger en möjlighet för system som Sweetspot Vision, påpekar Jesper Friman på Obs Bäckebol.
– Använder man istället de hyllorna som fästpunkt för rörliga media så skulle intrycket bli mycket mer intressant och mer säljande, samtidigt som man har en lösning på problemet med gamla produkter i hyllan”, säger han.
Sedan tidigare har vi kundvarvet med beprövade metoder. En riktigt attraktiv vara till ett riktigt attraktivt pris direkt vi kommer innanför grindarna, ”plånboksöppnaren”, impulsköp som godis och sötsaker vid kassorna och i hyllan det viktigaste att produkten placeras 15 centimeter under ögonhöjd där den syns mest – men i samband med rörliga kommunikation och annat handlar det till exempel också om färger, både på produkter och i kommunikationen.
Rött och gult fångar bättre men vi tycker mer om blått, typ.

Modernt – flexibelt
Digital kommunikation och rörliga budskap i media ökar också butikens möjligheter till lokala erbjudanden, flexibla erbjudanden och uppdateringar i de digitala budskapen ökar variationsmöjligheterna enormt.
Jesper Friman på Obs Bäckebol konstaterar att den här typen av digital kommunikation smälter in väldigt bra i avdelningarna och att han själv gärna skulle vilja förfoga över et antal skärmar och skapa egna erbjudanden i butiken.
– Jag är säker på att det både skulle öka försäljningen och öka konsumenternas uppfattning om att de befinner sig i en modern butik.

Mer av allt 2018
2018 kommer kanske inte att bjuda på några revolutionära förändringar när det gäller rörliga media i butikshyllan, tror Jens Nordfält, men vi kommer att se hur mängden rörliga media utvecklas och hur den även när det gäller innehåll och form tar nya steg.
– Det här är väldigt roligt och väldigt intressant att följa och dessutom handlar det om att skapa reell kundnytta, säger Nordfält.
– Tekniken hjälper oss som konsumenter och kan både bredda vår utbud och skapa bättre underlag för våra val och föra oss i nyttiga riktningar.
– Alltihop är väldigt spännande!

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.