fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Kycklingbacon årets dagligvara?

By on 28 September 2017
a0f11fed8bfffb3b_org

18 månader gammal men redan prisnominerad.
Det gäller Kronfågels kycklingbacon.
Kycklingprodukten är nominerad till priset ”Årets dagligvara 2017”.

Ja, med endast 1,5 år bakom sig i charkhyllan är Kronfågels kycklingbacon nominerad till att bli årets dagligvara. Priset går till en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett behov hos konsumenterna.

Kronfågel var först i Sverige med att lansera alternativet för svenska baconälskare när kycklingbaconet landade på butikshyllorna i början på 2016.
– Vi såg ett tydligt konsumentbehov i svenskarnas intresse för hälsa och skiftet från rött till vitt kött, som handlar om att ta ansvar för både sin hälsa och vår klimatpåverkan, säger Kronfågels produktchef Karolina Nygren.
– Efter en kreativ innovationsprocess föddes så äntligen kycklingbacon, producerat i Sverige på svensk gårdskyckling. Baconälskaren fick därmed möjligheten att njuta av ett magrare och mer klimatsmart bacon.

Att baconet nomineras till Årets Dagligvara visar att Kronfågels medarbetare fokuserar på produktutveckling som ligger helt rätt i tiden, anser Magnus Lagergren som är vd för Kronfågel.
– Vi är oerhört glada och stolta för vår nominering och den får oss att jobba ännu mer passionerat för att få svenska folket att äta bättre, hälsosammare och mer klimatvänlig kyckling, säger han.

Årets dagligvara delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers förbund, Svensk dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Den slutliga vinnaren röstas fram av branschen på Stora Dagligvarudagen i Stockholm den 5 oktober. De tre nominerade är Kycklingbacon från Kronfågel, Pauluns superknäcke med Chia och NJIEs laktosfria Proteinmilkshake Propud choklad.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.