fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Långt efter när det gäller nätmat

By on 17 August 2018

Tio gånger mer i Sydkorea.
Men lika mycket som i USA.
Det handlar om andel mat vi svenskar handlar på nätet.

Sydkorea är världsledande när det gäller att handla mat på nätet.
Var femte sydkorean gör det och med sina 19,7 procent av mathandeln på nätet står man i särklass i en internationell jämförelse.

Det förstår man inte minst om man jämför med tvåan och trean i statistiken.
Storbritannien med 7,5 procent nätmathandel och Japan med samma andel är silver- och bronsmedaljörer i den ligan.

Mathandeln väntar fortfarande på sitt stora genombrott i näthandeln och det gäller inte bara i Sverige.
Visserligen ligger vi lågt med 1,6 procent nätmathandel men när USA har 1,5 procent, Polen 0,9, Spanien 1,8 och Tyskland 1,7 procent är siffrorna knappast anmärkningsvärda.

En av förklaringarna till att utvecklingen inte tagit fart just när det gäller Sverige är att landet inte är lika befolkningstätt som till exempel Sydkorea, Japan och Kina.
Det skapar utmaningar i logistiken och vi har legat efter när det gäller hemleveranser vilket har tvingat nätföretagen att bygga upp en egen infrastruktur.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.