fbpx
Senaste
Hon designar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Läsarkontakt och lite annat

By on 13 March 2015
Bjorn-300x336

Jag var nyligen och jobbade några dagar i Småland, med besök hos olika handelsföretag och butiker. Precis innan jag satte mig i bilen för att köra hem mot Stockholm fick jag ett intressant mejl.

Hej Björn, jag brukar läsa Butikstrender och dina krönikor. Nu har jag blivit nyfiken på din bok ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord” och skulle vilja beställa ett exemplar. Kan du posta till min hemadress enligt nedan?”

Jag såg på adressen och log för mig själv. Det här var en möjlighet för mig att överraska kunden. Jag var nämligen i Hultsfred och hade hela resan upp genom Östergötland framför mig. Och bokbeställaren bodde i Kisa, mellan Hultsfred och Linköping.

Klockan var 13.20 när jag fick mejlet med bokbeställningen. Klockan 16.20 parkerade jag framför Butikstrender-läsarens bostad, klev ur och ringde på.

– Hej! Björn Strid heter jag, författare till boken ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord”, sa jag och räckte samtidigt fram boken. Mannen bara gapade.

– Va! Men jag beställde den just från nätet… har du åkt från Stockholm bara för att leverera en bok???

Jag fick förstås förklara situationen, och mannen skrattade gott åt denna lyckliga slump. Det blev en riktigt glad överraskning, och på en fredag eftermiddag till och med. ”Det här blir en snackis på jobbet nästa vecka”, sa mannen.

”Det finns inget bättre än att överraska kunden positivt. ”Underpromise – and overdeliver” som amerikanarna säger.”

Det finns inget bättre än att överraska kunden positivt. ”Under promise – and over deliver” som amerikanarna säger. Alltför många gör tvärtom och lockar till avslut och köp genom fagra löften som man sedan kan få svårt att leva upp till. Då binder man bara ris åt egen rygg. Försök i stället att sätta positiva överraskningar i system. (Du tror väl inte att det var ren slump att jag hade lite böcker i bilen? :-) Känn in vad kunden förväntar sig – och överträffa det!

Apropå förväntningar… hur vinner vi matchen mot Internet? Jag får frågan hela tiden. Många butikshandlare är frustrerade över kunder som kommer in, tittar och känner på produkterna – och sen går hem och köper via nätet. t.o.m. dagligvaruhandeln känner av detta, via hemleverans av matkassar m.m.

Mitt svar är att jobba stenhårt med butiksupplevelsen. Du måste som kund få uppleva saker i butiken som du bara kan uppleva där. Då går du dit. Och då kommer du tillbaka. Det får absolut inte bli som när jag skulle köpa handtag till vårt nya kök. Vi behövde 32 handtag, men av alla vanliga modeller fanns det bara 5-6 stycken i lager i butiken. Den enda modell som det fanns tillräckligt många av var den dyraste serien, för ”den köper ju inte så många, hö, hö”…

Va? Jag blev alltså tvungen att åka hem och beställa via nätet. Hur ska butiker överleva om du MÅSTE köpa via nätet för att få den modell du vill ha? Dålig service!

Hur skulle du ha gjort som butikssäljare i detta fall? Skriv gärna till mig.

Till sist vill jag berätta om ett inspirerande livsöde. En kille i Göteborg som jag nyligen lärde känna hade det tufft i sin ungdom. Problem i familjen och struligt i skolan. Inga framtidsplaner, uruselt självförtroende. När arbetsförmedlingen ”tvingade” honom att ge sig ut på stan och ragga en praktikplats åt sig själv, hittade han en nyöppnad spelbutik. En butik med både tv-, data- och brädspel.

– Du kan få jobba här 10-14, sa butiksägaren. Men redan första dan stannade killen kvar till kl. 18. Och nästa dag. Och nästa.

Han blev en hejare på att snacka med folk och bygga relationer, och sex månader senare hade butiken en armé av stamkunder. Alla frågade efter Peter om han var sjuk någon dag.

Med nyvunnet självförtroende gick Peter sedan vidare till olika telemarketingbolag, där han steg för steg gjorde karriär inom både försäljning och administration. Idag är han en energisk entreprenör med massor av framtidsplaner!

Visst är det fantastiskt vad en liten praktikplats kan leda till? Glöm aldrig hur mycket du som butikskollega eller butiksägare kan betyda för en ung, osäker människa. Kundkontakter och försäljning utbildar i social kompetens, det är en ovärderlig skola.

Lycka till med försäljningen! /Björn

BJÖRN STRID

är säljcoach och ICC- certifierad coach. Han driver nätverket Strid & Co med specialister inom säljcoaching, marknadsföring och storytelling för säljare. 2012 gav han ut boken Låt hjärtat slå ditt säljrekord

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.