Läsarkontakt och lite annat

By on 13 mars 2015
Bjorn-300x336

Jag var nyligen och jobbade några dagar i Småland, med besök hos olika handelsföretag och butiker. Precis innan jag satte mig i bilen för att köra hem mot Stockholm fick jag ett intressant mejl.

Hej Björn, jag brukar läsa Butikstrender och dina krönikor. Nu har jag blivit nyfiken på din bok ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord” och skulle vilja beställa ett exemplar. Kan du posta till min hemadress enligt nedan?”

Jag såg på adressen och log för mig själv. Det här var en möjlighet för mig att överraska kunden. Jag var nämligen i Hultsfred och hade hela resan upp genom Östergötland framför mig. Och bokbeställaren bodde i Kisa, mellan Hultsfred och Linköping.

Klockan var 13.20 när jag fick mejlet med bokbeställningen. Klockan 16.20 parkerade jag framför Butikstrender-läsarens bostad, klev ur och ringde på.

– Hej! Björn Strid heter jag, författare till boken ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord”, sa jag och räckte samtidigt fram boken. Mannen bara gapade.

– Va! Men jag beställde den just från nätet… har du åkt från Stockholm bara för att leverera en bok???

Jag fick förstås förklara situationen, och mannen skrattade gott åt denna lyckliga slump. Det blev en riktigt glad överraskning, och på en fredag eftermiddag till och med. ”Det här blir en snackis på jobbet nästa vecka”, sa mannen.

”Det finns inget bättre än att överraska kunden positivt. ”Underpromise – and overdeliver” som amerikanarna säger.”

Det finns inget bättre än att överraska kunden positivt. ”Under promise – and over deliver” som amerikanarna säger. Alltför många gör tvärtom och lockar till avslut och köp genom fagra löften som man sedan kan få svårt att leva upp till. Då binder man bara ris åt egen rygg. Försök i stället att sätta positiva överraskningar i system. (Du tror väl inte att det var ren slump att jag hade lite böcker i bilen? :-) Känn in vad kunden förväntar sig – och överträffa det!

Apropå förväntningar… hur vinner vi matchen mot Internet? Jag får frågan hela tiden. Många butikshandlare är frustrerade över kunder som kommer in, tittar och känner på produkterna – och sen går hem och köper via nätet. t.o.m. dagligvaruhandeln känner av detta, via hemleverans av matkassar m.m.

Mitt svar är att jobba stenhårt med butiksupplevelsen. Du måste som kund få uppleva saker i butiken som du bara kan uppleva där. Då går du dit. Och då kommer du tillbaka. Det får absolut inte bli som när jag skulle köpa handtag till vårt nya kök. Vi behövde 32 handtag, men av alla vanliga modeller fanns det bara 5-6 stycken i lager i butiken. Den enda modell som det fanns tillräckligt många av var den dyraste serien, för ”den köper ju inte så många, hö, hö”…

Va? Jag blev alltså tvungen att åka hem och beställa via nätet. Hur ska butiker överleva om du MÅSTE köpa via nätet för att få den modell du vill ha? Dålig service!

Hur skulle du ha gjort som butikssäljare i detta fall? Skriv gärna till mig.

Till sist vill jag berätta om ett inspirerande livsöde. En kille i Göteborg som jag nyligen lärde känna hade det tufft i sin ungdom. Problem i familjen och struligt i skolan. Inga framtidsplaner, uruselt självförtroende. När arbetsförmedlingen ”tvingade” honom att ge sig ut på stan och ragga en praktikplats åt sig själv, hittade han en nyöppnad spelbutik. En butik med både tv-, data- och brädspel.

– Du kan få jobba här 10-14, sa butiksägaren. Men redan första dan stannade killen kvar till kl. 18. Och nästa dag. Och nästa.

Han blev en hejare på att snacka med folk och bygga relationer, och sex månader senare hade butiken en armé av stamkunder. Alla frågade efter Peter om han var sjuk någon dag.

Med nyvunnet självförtroende gick Peter sedan vidare till olika telemarketingbolag, där han steg för steg gjorde karriär inom både försäljning och administration. Idag är han en energisk entreprenör med massor av framtidsplaner!

Visst är det fantastiskt vad en liten praktikplats kan leda till? Glöm aldrig hur mycket du som butikskollega eller butiksägare kan betyda för en ung, osäker människa. Kundkontakter och försäljning utbildar i social kompetens, det är en ovärderlig skola.

Lycka till med försäljningen! /Björn

BJÖRN STRID

är säljcoach och ICC- certifierad coach. Han driver nätverket Strid & Co med specialister inom säljcoaching, marknadsföring och storytelling för säljare. 2012 gav han ut boken Låt hjärtat slå ditt säljrekord

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *