fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Lätta vann i Årets matbluff

By on 24 January 2019

En överlägsen segrare.
Vinnaren hade varit nöjd utan den.
Det handlar om Lätta som vann utmärkelsen ”Årets matbluff”.

Drygt 30 000 röster lämnades i omröstningen kring de fem kandidaterna till titeln Årets matbluff.
Det var rekordmånga röster och dessutom blev segermarginalen förkrossande.

– Lättas palmoljebluff fick över hälften av rösterna, skriver juryn efter offentliggörandet.
Mer konkret lades 17 606 röster av de drygt 30 000 på just Lätta och närmaste utmanare fick nöja sig med strax över 5 000 röster.

– Lätta är ett väldigt känt varumärke, som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen på folk att de bluffar på det här sättet, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

På förpackningen lyfter tillverkaren på flera ställen fram rapsolja, i både text och bild. I själva verket innehåller den dock mer palmolja än raps, vilket endast framgår med liten text i ingrediensförteckningen på produktens baksida, konstaterar man vidare.

– Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta, säger Björn Bernhardson.

På förpackningen lyfts även kärnmjölk fram, vilken endast utgör fem procent av innehållet. Lätta tillverkas av företaget Upfield, som nyligen köpte det klassiska marginvarumärket från Unilever.

Intresset för årets antipris har varit mycket stort. Antalet röstande, 30 680, var nästan dubbelt så många som året innan (15 514).
Även antalet nomineringar, 120 stycken, slog förra årets toppnotering på 65 stycken.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.