fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Lidl, Max och Felix fälls för vegomärkning

By on 21 February 2017
11740237-lidl-skylt

TEXT: TORBJÖRN KARLGREN

Lidl, Max och Orkla/Felix fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd efter att ha marknadsfört påstått vegetariska produkter felaktigt och vilseledande.

Lidl, Max och Orkla Foods varumärke Felix har alla kallat produkter ”vegetariska” trots att de innehåller mjölk och ägg.
Därför fäller nu Reklamombudsmannens opinionsnämnd de tre företagen för vilseledande marknadsföring.
Hamburgerkedjan Max gjorde reklam för att man hade ”en helt vegetarisk restaurang” på  festivalen Way out West i Göteborg vilket inte stämde eftersom mjölk och ägg fanns på menyn, Lidl marknadsförde färdiga vegorätter trots att vissa av dem innehåller ägg och i Orklas/Felix fall handlade det om fryst färdigmat som kallades ”veggie” och ”vegetariska lunchrätter” men innehåller mjölk och ost.

Men det är vilseledande att marknadsföra livsmedel som ”vegetariskt” eller ”veggie” om de innehåller ägg eller mjölk slår nu opinionsnämnden fast.
– Jag tycker det är en seger eftersom märkningen tidigare varit otydlig, säger Ulla Troëng, ordförande veganföreningen i Sverige till etc.se.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd påpekar vikten av att märkning av produkter är tydlig och korrekt.
– Utgångspunkten för dessa råd är att livsmedelsinformation ska vara tydlig och informativ så att inte begreppet vegetarisk kan missförstås av konsumenterna.” skriver nämnden.

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.