Lidl, Max och Felix fälls för vegomärkning

By on 21 februari 2017
11740237-lidl-skylt

TEXT: TORBJÖRN KARLGREN

Lidl, Max och Orkla/Felix fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd efter att ha marknadsfört påstått vegetariska produkter felaktigt och vilseledande.

Lidl, Max och Orkla Foods varumärke Felix har alla kallat produkter ”vegetariska” trots att de innehåller mjölk och ägg.
Därför fäller nu Reklamombudsmannens opinionsnämnd de tre företagen för vilseledande marknadsföring.
Hamburgerkedjan Max gjorde reklam för att man hade ”en helt vegetarisk restaurang” på  festivalen Way out West i Göteborg vilket inte stämde eftersom mjölk och ägg fanns på menyn, Lidl marknadsförde färdiga vegorätter trots att vissa av dem innehåller ägg och i Orklas/Felix fall handlade det om fryst färdigmat som kallades ”veggie” och ”vegetariska lunchrätter” men innehåller mjölk och ost.

Men det är vilseledande att marknadsföra livsmedel som ”vegetariskt” eller ”veggie” om de innehåller ägg eller mjölk slår nu opinionsnämnden fast.
– Jag tycker det är en seger eftersom märkningen tidigare varit otydlig, säger Ulla Troëng, ordförande veganföreningen i Sverige till etc.se.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd påpekar vikten av att märkning av produkter är tydlig och korrekt.
– Utgångspunkten för dessa råd är att livsmedelsinformation ska vara tydlig och informativ så att inte begreppet vegetarisk kan missförstås av konsumenterna.” skriver nämnden.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *