Lidl ökar mer än konkurrenterna

By on 4 september 2017
lidlvaxjo

Lidl visar en kraftig omsättningsökning i Sverige.
Kedjan slår konkurrenterna rejält.
Nu siktar man på 200 svenska butiker om tre år.

Lids räkenskapsår löper från 1 mars-28 februari och för det räkenskapsår som avslutades tidigare i år redovisar Lidl nu en omsättning som ökar med 7,5 procent vilket man kan jämföra med hela dagligvarubranschen som ökade med 2,5 procent undeer 2016

Det skapar förstås nöjda miner hos koncernen som själv uttrycker det så här i förvaltningsberättelsen;
– Årets framgångar och den ökade omsättningen ger oss förtroende att fortsätta växa på den svenska marknaden. Vi kommer att fortsätta investera i befintliga och nya butiker.

Mer blygsamma siffror för samma period utgör vinsten då rörelseresultatet stannar vid en rörelsemarginal/vinst på 0,5 procent.
Antalet butiker i Sverige är idag 169, två fler än 2014 men man ska fortsätta satsa, säger Lidl.

– Vi fortsätter investera i våra butiker, hållbarhet och vårt erbjudande. Under kommande år ska vi fortsätta växa med ytterligare etableringar, säger Lidls Sverigechef Johannes Fieber.
– Vårt mål är att ha 200 butiker i Sverige år 2020.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *