fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Lidl slutar med engångsplast 2019

By on 17 augusti 2018

I slutet av 2019 ska Lidl ha sluta sälja en stor mängd engångsprodukter av plast.
Samtidigt satsar man bland annat på att successivt öka lösviktsförsäljningen av frukt och grönt.

Lidl lanserade i mars 2018 en global strategi för att minska användningen av plast med 20 procent före år 2025.
Nu kommer de första konkreta åtgärder och där är ett första steg att man till slutet av nästa år, 2019, ska sluta sälja engångsprodukter av plast som muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick, bomullspinnarmed mera.

Dessa produkter ska gradvis ersättas med produkter av alternativa och återvinningsbara material.
I ett andra steg tänker Lidl fasa ut alla bestick inom färdigmat och sugrör på dryckesförpackningar.
– Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål där plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå, säger Malin Laurén som är inköpsdirektör på Lidl Sverige.

När det gäller frukt och grönt vill man successivt öka försäljningen i lösvikt.
När det gäller hela fältet så kommer man under 2018 med ytterligare åtgärder för att minska plastanvändningen.
1 juni höjde Lidl priset på plastbärpåsar med 50 öre och för varje såld plastpåse går nu 40 öre till olika hållbarhetsprojekt i Sverige.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.