fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Lidl: ”Vill vara en föregångare”

By on 4 October 2017
Johannes_Lidl

Det ekologiska sortimentet har ökat.
Hela kedjan har gått över till alternativa bränslen.
Idag publicerar Lidl sin hållbarhetsrapport för 2016/2016.

Lidl har under det senaste verksamhetsåret vuxit rejält och samtidigt investerat stort i hållbarhet.
Förutom att det ekologiska sortimentet blivit större har matkedjan exempelvis helt övergått till alternativa bränslen som biodiesel, el och fordonsgas.

– Livsmedelsbranschen har ett stort ansvar att minska klimatpåverkan från det vi äter. Vi vill leda omställningen av vår bransch och vara en föregångare, säger Lidls Sverigechef Johannes Fieber.
– Vi har under det senaste verksamhetsåret tagit flera steg i rätt riktning, jag är bland annat stolt över att vi som enda livsmedelskedja i Sverige numera klimatkompenserar för vår verksamhet.

Lidls arbete med hållbarhet har handlat om allt från sortiment till butiksbyggnader och klimatkompensation. Logistiksystemen i transporterna har gjort att man ökat fyllnadsgraden i lastbilarna och endast levererar varor till varje butik en gång per dygn, skriver man i rapporten.

100 procent av transporterna drivs nu med förnyelsebara bränslen eller Svanen-märkt diesel, konstaterar Lidl och tillägger att även sortimentet omfattas av hållbarhetsarbetet. Lids sortiment är till 76 procent egna märkesvaror och i hållbarhetsredovisningen skriver man att många av dem är certifierade och märkta med exempelvis Krav, MSC, Fairtrade eller Tryggtextil.

– På våra egna märkesvaror ställs extra höga krav på kvalitet och produkten för­bättras kontinuerligt utifrån exempelvis smaktes­ter och krav på ursprung och produktion, säger Emelie Hansson som är hållbarhetsansvarig hos Lidl.
– Sedan tre år finns till exempel endast MCS-märkt vildfångad fisk i våra frysdiskar. Vi arbetar kontinuerligt för att öka det ekologiska, miljö- och rättvisemärkta sortimentet, berättar hon.

Andelen ekologiska livsmedel ökar och framförallt gäller det inom frukt och grönt där idag 17 procent av varorna är ekologiska.
Satsningen på ekologiska livsmedel är en av de viktigaste strategierna framöver, skriver Lidl.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.