Lidl: ”Vill vara en föregångare”

By on 4 oktober 2017
Johannes_Lidl

Det ekologiska sortimentet har ökat.
Hela kedjan har gått över till alternativa bränslen.
Idag publicerar Lidl sin hållbarhetsrapport för 2016/2016.

Lidl har under det senaste verksamhetsåret vuxit rejält och samtidigt investerat stort i hållbarhet.
Förutom att det ekologiska sortimentet blivit större har matkedjan exempelvis helt övergått till alternativa bränslen som biodiesel, el och fordonsgas.

– Livsmedelsbranschen har ett stort ansvar att minska klimatpåverkan från det vi äter. Vi vill leda omställningen av vår bransch och vara en föregångare, säger Lidls Sverigechef Johannes Fieber.
– Vi har under det senaste verksamhetsåret tagit flera steg i rätt riktning, jag är bland annat stolt över att vi som enda livsmedelskedja i Sverige numera klimatkompenserar för vår verksamhet.

Lidls arbete med hållbarhet har handlat om allt från sortiment till butiksbyggnader och klimatkompensation. Logistiksystemen i transporterna har gjort att man ökat fyllnadsgraden i lastbilarna och endast levererar varor till varje butik en gång per dygn, skriver man i rapporten.

100 procent av transporterna drivs nu med förnyelsebara bränslen eller Svanen-märkt diesel, konstaterar Lidl och tillägger att även sortimentet omfattas av hållbarhetsarbetet. Lids sortiment är till 76 procent egna märkesvaror och i hållbarhetsredovisningen skriver man att många av dem är certifierade och märkta med exempelvis Krav, MSC, Fairtrade eller Tryggtextil.

– På våra egna märkesvaror ställs extra höga krav på kvalitet och produkten för­bättras kontinuerligt utifrån exempelvis smaktes­ter och krav på ursprung och produktion, säger Emelie Hansson som är hållbarhetsansvarig hos Lidl.
– Sedan tre år finns till exempel endast MCS-märkt vildfångad fisk i våra frysdiskar. Vi arbetar kontinuerligt för att öka det ekologiska, miljö- och rättvisemärkta sortimentet, berättar hon.

Andelen ekologiska livsmedel ökar och framförallt gäller det inom frukt och grönt där idag 17 procent av varorna är ekologiska.
Satsningen på ekologiska livsmedel är en av de viktigaste strategierna framöver, skriver Lidl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *